Legfeljebb két hétre elég a magyar kölcsönüzemanyag, aztán beüthet a naftaszomj a hazai OMV kutakon

Pont a legrosszabbkor, a nyári fogyasztási csúcsra járatás idején nem tudja kiszolgálni 200 magyarországi töltőállomását az OMV, az Orbán-kormány által biztosított kölcsönüzemanyag pedig 12-14 napra elég szakértők szerint, ezért június végére beüthet a benzinszomj, ha nem sikerül újraindítani az osztrák finomítót.

Ezekben a hetekben mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul, kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Emiatt jelentősen megélénkül az üzemanyagok iránti kereslet. Ugyanakkor jelenleg komoly kiesést jelent a hazai töltőállomások ellátásában az OMV finomítójában bekövetkezett meghibásodás, amit a magyar kormány a tartalékok feloldásával igyekszik orvosolni.

A hvg.hu arról számolt be, hogy az eredeti tervek szerint a finomító az elvégzett karbantartást követően június 10-én indult volna újra, azonban a kár olyan jelentős, hogy nemhogy akkor, de a mai napig nem sikerült ismét üzembe állítani az ausztriai egységet, és a vállalat egyelőre semmiféle hivatalos közlést nem adott ki arról, hogy ez mikor sikerülhet.

Ez sok szempontból óriási probléma, hiszen az OMV-nek nemcsak a hazai, vagyis osztrák üzemanyag-ellátása kapott most mély ütést, de a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, Csehország és Lengyelország is gondban lesz, és hát Magyarországon is van mintegy 200 töltőállomásuk, melyek a hazai piacon a benzin 17-19, a dízel 13-15 százalékát adják. Itthon nem volt más út, mint megnyitni a tartalékokat, és kölcsönadni a benzint meg a dízelt az osztrák vállalat kútjainak. Magyarország, az EU és a Nemzetközi Energiaügynökség szabályozását követve, 90 napnyi importnak vagy 60 napnyi fogyasztásnak megfelelő nyersolajat és -terméket raktároz a stratégiai tartalékában.

A lap által megkérdezett elemzők arra számítanak, hogy idén nyáron rekordot dönt az üzemanyag-kereslet. Efelé mutatnak az eddig nyilvánosságra került számok is. A NAV-nál egyelőre az áprilisi jövedéki statisztikák a legfrissebbek, melyek elérhetők. Ha itt összevetjük az utolsó békeév, vagyis 2019 áprilisának, illetve az idei áprilisnak a motorbenzint és gázolajat illető forgalmi adatait, azt láthatjuk, hogy már most jócskán több üzemanyag fogy az országban, mint a koronavírus előtt: három éve áprilisban 167,6 millió liter benzin fogyott az országban, most áprilisban több mint 174 millió liter került forgalomba, gázolajnál ez a szám 381,2 millió és 407,6 millió liter.

A számítások alapján a magyar kormány által folyósított segéllyel most 12-14 napra elég benzint és dízelt kapott az osztrák cég, vagyis elméletileg a mintegy 200 hazai kútjuk ellátása ennyi időre megoldott. 

kormányOMVüzemanyag