Nem lesz meg 2023. január 1-re az országos egységes menetrend és tarifarendszer – derült ki Lázár János építési és közlekedési miniszter beszámolójából, amit az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt tartott, olvasható a Telex cikkében.
Lázár most a meghallgatáson a párbeszédes Tordai Bence kérdésére válaszolva elismerte, bár az informatikai fejlesztések jelenleg is zajlanak, január 1-re nem fog elkészülni az egységes menetrend és tarifarendszer, 2023-ban igyekeznek mindennel végezni.
Szerinte az egységes tarifarendszert és menetrendet is lépésenként lehet majd bevezetni jövőre, ennek első eleme egy országos bérlet lehet, ami minden tömegközlekedési eszközön használható, a második lépés pedig egy megyei bérlet lehet, ami egy adott megye határain belül jogosít fel ugyanerre.
Lázár tervei szerint a MÁV és a Volán lesz a közlekedéspolitika magja, a cégek menedzsmentjében személyi változásokat nem tervez, de
az igazgatóságokban és a felügyelőbizottságokban igen, gazdasági szereplők jönnek a politikusok helyett.
Közlekedéspolitikai céljairól a miniszter azt mondta, mivel a magyar társadalom legalább 70 százaléka ingázásra kényszerül, a kormány feladata az, hogy ezt megkönnyítse, megpróbálják könnyebbé tenni a járási központok és Budapest megközelítését.
Eredményként értékelte, hogy Zalaegerszeg kivételével minden magyar megyei jogú várost sikerült bekötni a gyorsforgalmi úthálózatba, a zalaegerszegi beruházást pedig neki magának kellett nemrég leállítania, de a célt nem vesztették szem elől, továbbra is törekednek Zalaegerszeg bekötésére is. A problémát tehát nem a gyorsforgalmi úthálózat, hanem az alacsonyabb rendű utak jelentik, ebből 32 ezer kilométernyi áll állami fenntartásban, a többi önkormányzati.
Lázár azt mondta, ő a kötöttpálya híve, ennek rendelné alá a buszközlekedést is. A sínek 50 százalékán sebességkorlátozás van érvényben, emiatt naponta 150-200 órával hosszabbodnak a menetidők Lázár szerint. A megoldás, hogy korszerűsíteni kell a pályákat, jobb mozdonyokat és kényelmesebb kocsikat kell venni.
Orosz Anna, Újbuda momentumos képviselőjének kérdésére válaszolva Lázár azt mondta, ő egyébként azt az álláspontot képviselte, hogy a Budapest-Belgrád vasút Szegeden és Kecskeméten keresztül kösse össze a két fővárost, de végül nem így lett, mert a szerb oldalon addigra már elkezdték építeni.
Lázár autóbusz-korszerűsítést is tervez, elsősorban elektromos buszok vásárlásával, de ki fogják próbálni a hidrogénmeghajtást is.