Szegeden találkozott Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter Botka Lászlóval, Szeged polgármesterével, akivel a folyamatban lévő BYD-beruházásról és a cég Szegedre települése kapcsán megvalósítandó fejlesztésekről egyeztetett. A találkozót követő sajtótájékoztatón a miniszter ismét érdekes kijelentéseket tett Vásárhellyel kapcsolatban.
A két politikus találkozójának témája a BYD-gyár Szegedre települése és az ezzel járó fejlesztések voltak.
– Szeged város történetének legfontosabb időszaka következik az elkövetkező években, olyan volumenű és nagyságrendű beruházások fognak megvalósulni, amelyek meggyőződésem szerint hosszú évtizedekre biztosítják Szeged város régióközponti szerepét – hangsúlyozta Botka László. A láthatóan jó hangulatú találkozó után, a sajtótájékoztató kezdetén Lázár János viccesen kijelentette: – Polgármester úr a házasságkötő teremben fogadott bennünket és azzal kezdte, itt csak igent lehet mondani a feltett kérdésekre.
Szerinte sok ellentét is volt korábban közöttük, de most nem ezekről tárgyaltak, hanem a közös és az ország érdekeiről. Az, hogy a BYD Szegedre került, egyrészt a szegediek lobbijának, a kormány döntésének és a kínaiak együttműködésének köszönhető. Hozzátette, nemcsak Szeged, hanem az egész dél-alföldi régió profitál majd belőle.
A miniszter ezután út- és vasútépítésekeket, hídépítésekett is szóba hozott, hiszen biztosítaniuk kell mielőbb az infrastruktúrát az épülő gyárnak, a kínai cég 2025-ben már megkezdené az autógyártást Szegeden. A tervek között szerepel az M43-as egy szakaszának négysávosítása, ezen kívül bővíteni fogják a vasúti kapacitást is, új vasúti terminált hoznak létre a gyár közelében, hogy el tudják majd szállítani az autókat. Minderre európai uniós hitelt vesznek fel, összesen 880 milliárd forint értékben. A felújítások érinteni fogják a Szeged-Kiskunfélygeháza szakaszt is. Ez a Szeged-Budapest személyforgalmat is befolyásolja majd, sokkal gyorsabban lehet eljutni Budapestre a Dél-Alföldről – vetítette előre Lázár János.
A tervek között szerepel egy új, nagyforgalmú határátkelő megépítése Szerbia felé is -erre kínai hitelt szándékoznak felvenni.
A megépült gyárban nagyon sokan, mintegy tízezren fognak dolgozni, ami befolyással lesz Szeged helyi közlekedésére és a környék tömegközlekedésére is, ezért teljesen újra fogják tervezni ezeket.
Szó esett a hidak felújításának szükségességéról is, az egyik a szegedi Belvárosi híd, amelyet a kormány 2 milliárd forinttal támogat – ahogy arról most megegyezés született. Szeged déli hídjának kiviteli tervét 2025 első negyedévére ígérte a miniszter, igaz, a nyomvonalat illetően még nem sikerült megegyezni az egyetemmel, amelynek az néhány épületén keresztülhalad a tervek szerint.
A sajtótájékoztatón az algyői hídról is beszélt a miniszter: a kiviteli tervek jövőre készülhetnek el, 2026-ban épülhet majd egy másik kétsávos híd a mostani mellé, majd a kettőt összeépítik, így lesz majd négysávos – vázolta a miniszter.
Tervben van továbbá a Mars téri autóbuszok – a helyközi járatok – nagy részének a MÁV-pályaudvara való telepítése, de néhány megálló a Mars téren is maradna.
Botka László ezután arról beszélt, honnan teremtik elő a gyárban dolgozó nagyjából tízezer munkást. Azt mondta, egyrészt a diákokat próbálják majd itt tartani, és be fogják indítani az egyetemeken és a szakképzési központban a megfelelő képzéseket, de a Vajdaságból is számítanak munkavállalókra, illetve Makóról és Makó környéki településekről, ahol nagyobb a munkanélküliség.
Végül sajtókérdésre Hódmezővásárhely is szóba került. A miniszter elmondta, minden ellenzéki várossal, városvezetéssel igyekszik jó kapcsolatot kialakítani, ez Botka László esetében működőképes, Márki-Zay Péter esetében viszont nem. Szerinte van olyan hely, ahol a „háború folyatódik” a választási kampány lezárása után is, „el kell dönteni, hogy valaki háborúzik, vagy pedig városépítésben és városfejlesztésben gondolkozunk.”
Majd így fogalmazott:
Hódmezővásárhelyen mondjuk egy ilyen kocsmai harcok zajlanak. A délvidéki vademberek csatája, nevezzük így a hódmezővásárhelyi adottságokat.
Azt azért elismerte, hogy Szeged akkor tud fejlődni, ha agglomeráció is fejlődik, és ami Szegednek jó, az Hódmezővásárhelynek is jó – így a BYD-gyár is. – Szeged húzni fogja a régiót – fogalmazott.
A sajtótájákoztató végén a vasút problémáiról is elhangzott egy kérdés azzal kapcsolatban, hogy Lázár János nem érzi-e magát felelősnek a 14 éve hatalmon lévő kormány a vasút mostani problémáiért. Elmondta: szerinte a lakossági igény volt korábban alapvetően útközpontú, ezért nem költöttek annyit a vasútra. Most viszont kezdenek megváltozni a szokások, inkább közösségi közlekedést használnak a magyarok, ezért többet is fog a kormány költeni rá ezentúl.