Lázár János: Hódmezővásárhelyen kocsmai harcok, délvidéki emberek csatája zajlik

Szegeden találkozott Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter Botka Lászlóval, Szeged polgármesterével, akivel a folyamatban lévő BYD-beruházásról és a cég Szegedre települése kapcsán megvalósítandó fejlesztésekről egyeztetett. A találkozót követő sajtótájékoztatón a miniszter ismét érdekes kijelentéseket tett Vásárhellyel kapcsolatban.

A két politikus találkozójának témája a BYD-gyár Szegedre települése és az ezzel járó fejlesztések voltak.

Szeged város történetének legfontosabb időszaka következik az elkövetkező években, olyan volumenű és nagyságrendű beruházások fognak megvalósulni, amelyek meggyőződésem szerint hosszú évtizedekre biztosítják Szeged város régióközponti szerepét – hangsúlyozta Botka László. A láthatóan jó hangulatú találkozó után, a sajtótájékoztató kezdetén Lázár János viccesen kijelentette: – Polgármester úr a házasságkötő teremben fogadott bennünket és azzal kezdte, itt csak igent lehet mondani a feltett kérdésekre.

Szerinte sok ellentét is volt korábban közöttük, de most nem ezekről tárgyaltak, hanem a közös és az ország érdekeiről. Az, hogy a BYD Szegedre került, egyrészt a szegediek lobbijának, a kormány döntésének és a kínaiak együttműködésének köszönhető. Hozzátette, nemcsak Szeged, hanem az egész dél-alföldi régió profitál majd belőle.

A miniszter ezután út- és vasútépítésekeket, hídépítésekett is szóba hozott, hiszen biztosítaniuk kell mielőbb az infrastruktúrát az épülő gyárnak, a kínai cég 2025-ben már megkezdené az autógyártást Szegeden. A tervek között szerepel az M43-as egy szakaszának négysávosítása, ezen kívül bővíteni fogják a vasúti kapacitást is, új vasúti terminált hoznak létre a gyár közelében, hogy el tudják majd szállítani az autókat. Minderre európai uniós hitelt vesznek fel, összesen 880 milliárd forint értékben. A felújítások érinteni fogják a Szeged-Kiskunfélygeháza szakaszt is. Ez a Szeged-Budapest személyforgalmat is befolyásolja majd, sokkal gyorsabban lehet eljutni Budapestre a Dél-Alföldről – vetítette előre Lázár János.

A tervek között szerepel egy új, nagyforgalmú határátkelő megépítése Szerbia felé is -erre kínai hitelt szándékoznak felvenni.

A megépült gyárban nagyon sokan, mintegy tízezren fognak dolgozni, ami befolyással lesz Szeged helyi közlekedésére és a környék tömegközlekedésére is, ezért teljesen újra fogják tervezni ezeket.

Szó esett a hidak felújításának szükségességéról is, az egyik a szegedi Belvárosi híd, amelyet a kormány 2 milliárd forinttal támogat – ahogy arról most megegyezés született. Szeged déli hídjának kiviteli tervét 2025 első negyedévére ígérte a miniszter, igaz, a nyomvonalat illetően még nem sikerült megegyezni az egyetemmel, amelynek az néhány épületén keresztülhalad a tervek szerint.

A sajtótájékoztatón az algyői hídról is beszélt a miniszter: a kiviteli tervek jövőre készülhetnek el, 2026-ban épülhet majd egy másik kétsávos híd a mostani mellé, majd a kettőt összeépítik, így lesz majd négysávos – vázolta a miniszter.

Tervben van továbbá a Mars téri autóbuszok – a helyközi járatok – nagy részének a MÁV-pályaudvara való telepítése, de néhány megálló a Mars téren is maradna.

Botka László ezután arról beszélt, honnan teremtik elő a gyárban dolgozó nagyjából tízezer munkást. Azt mondta, egyrészt a diákokat próbálják majd itt tartani, és be fogják indítani az egyetemeken és a szakképzési központban a megfelelő képzéseket, de a Vajdaságból is számítanak munkavállalókra, illetve Makóról és Makó környéki településekről, ahol nagyobb a munkanélküliség.

Végül sajtókérdésre Hódmezővásárhely is szóba került. A miniszter elmondta, minden ellenzéki várossal, városvezetéssel igyekszik jó kapcsolatot kialakítani, ez Botka László esetében működőképes, Márki-Zay Péter esetében viszont nem. Szerinte van olyan hely, ahol a „háború folyatódik” a választási kampány lezárása után is, „el kell dönteni, hogy valaki háborúzik, vagy pedig városépítésben és városfejlesztésben gondolkozunk.”

Majd így fogalmazott:

Hódmezővásárhelyen mondjuk egy ilyen kocsmai harcok zajlanak. A délvidéki vademberek csatája, nevezzük így a hódmezővásárhelyi adottságokat.

Azt azért elismerte, hogy Szeged akkor tud fejlődni, ha agglomeráció is fejlődik, és ami Szegednek jó, az Hódmezővásárhelynek is jó – így a BYD-gyár is. – Szeged húzni fogja a régiót – fogalmazott.

A sajtótájákoztató végén a vasút problémáiról is elhangzott egy kérdés azzal kapcsolatban, hogy Lázár János nem érzi-e magát felelősnek a 14 éve hatalmon lévő kormány a vasút mostani problémáiért. Elmondta: szerinte a lakossági igény volt korábban alapvetően útközpontú, ezért nem költöttek annyit a vasútra. Most viszont kezdenek megváltozni a szokások, inkább közösségi közlekedést használnak a magyarok, ezért többet is fog a kormány költeni rá ezentúl.

beruházáberuházásBotka LászlóBYDDél-AlföldHódmezővásárhelyLázár JánosSzegedvasútfejlesztés