Szentesen bemutatták az első, teljesen összeszerelt tram-train szerelvényt. Lázár János, a projekt kormánybiztosa szerint Szeged és Hódmezővásárhely lakossága ezt a járművet 2021 őszén birtokba véve közelebb kerülhetnek egy modernebb, magasabb életszínvonalat biztosító élethez. Kijelentette, a vásárhelyiek a tram-trainnel (vagy ahogy magyarosan egyre gyakrabban hívják: vasút-villamossal) megfogták az Isten lábát. A pontos menetrend, akárcsak a későbbi buszmenetrend még tárgyalás és kialakítás alatt van, de az utazóközönséget egyre inkább az új járművek felé szeretnék irányítani.
Lázár János, a projekt kormánybiztosa elmondta, egy 15 éves álom vált valóra. Bár megvallotta, nem gondolta, hogy ennyi időre lesz szükség ahhoz, hogy a járatok a választópolgárok igényeit szolgálják ki. Mint ahogy nem volt könnyű a két város közönségét meggyőzni arról, hogy ez a kötöttpályás vasút-villamos mindenki számára előnyt, egy új életet jelent. De Lázár János szerint a vásárhelyiek megfogták az isten lábát, és megkötötték az évszázad üzletét.
A 80 milliárd forintos beruházás Lázár elmondása alapján a hódmezővásárhelyieknek nem került egy forintjába sem. Minden egyes fillérjét és eurócentjét az európai és a magyar adófizetők finanszírozták.
A támogatást meglátása szerint azért érdemelte meg a két város, mert naponta 10 ezer ember ingázik Hódmezővásárhely és Szeged között. Ez egy elővárosi kötött-közlekedési mintaprogram lesz, amely új korszakot jelent majd a MÁV és a Volánbusz együttműködésében. Racionalizálja, életszerűbbé, komfortosabbá képes majd tenni a két város összeköttetését. A teljes magyar közlekedés szervezésére és finanszírozására kihatással lesz ez a program, mondta Lázár, ugyanis ha sikeres lesz, akkor több város vasút-villamossal való összekötése (Debrecen-Nagyvárad, Szombathely-Kőszeg, Miskolc és környéke) értelmet fog nyerni.
A 2020-as évek legfontosabb célkitűzése, mondta, hogy vidéken élni jó legyen, ne kelljen elköltözni, elhagyni a szülőhelyet.
A vasút-villamos csúcsidőszakokban 15 percenként indulva juttatja célba az iskolákba, a klinikákra, a munkába igyekvőket, fejtette ki Lázár János. A menetidő a kormánybiztos szerint jelentősen lecsökken, ő a szegedi buszpályaudvar és Hódmezővásárhely belvárosa közötti időt 55 percre tette, ami 30-40 percre fog csökkenni. (Itt érdemes hozzátenni, a jelenlegi menetrend szerint is 35-48 perc a menetidő busszal a két város között, de az igaz, hogy a közúton, pláne csúcsidőben gyakoriak a fennakadások – B.T).
Az új jármű olcsóbb, gyorsabb, környezetbarátabb lesz, emelte ki. Úgy gondolja, ez a beruházás olyan léptékű, amihez fogható csak a város bekapcsolása a vasúti közlekedésbe volt az 1870-es években, amikor vásárhelyi emberek a 19.-ből a huszadik századba léptek, most pedig a huszadikból a huszonegyedik századba, és közelebb jutnak a nyugat-európai életszínvonalhoz, amely 30 éves célkitűzés.
Lázár János a Vásárhelyi Médiacentrumnak elmondta, meggyőződése, hogy Szeged és Vásárhely a következő 10 évben gazdasági és társadalmi értelemben ikervárossá válik, ami regionális erőt is jelenthet nekik. Úgy látja, hogy ingatlanpiaci előrejelzések alapján a vonal mentén Hódmezővásárhelyen máris nő az ingatlanok értéke.
Homolya Róbert, a MÁV-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, fontos a vonzó, szerethető és versenyképes tömegközlekedés. Összesen 12 jármű érkezik. Mivel a Volánbusz beolvadt a MÁV-ba, ezért is a menetrendnek egymást kiegészítőnek, és nem egymással versengőnek kell lennie. Egységes menetrendkereső, jegyigénylő, utastájékoztató rendszert szeretnének kialakítani, nem csak a régióban, a tram-trainnel kapcsolatban, hanem országosan is. Egységes díjtermékkel használhatják majd az utazók a járműveket, zónákra fogják osztani a jegyrendszert. Tarifaközösséget hoznak létre.
Homolya Róbert a Hódpress kérdésére elárulta, folyamatosan tárgyalnak a menetrendet és a jegyrendszert illetően. Mind a közlekedési mód, mind a jegyárak tekintetében egy könnyen hozzáférhető, olcsó, versenyképes megoldáson gondolkodnak. Arra még nem tudott választ adni, hogy hogyan és mennyiben fog a buszmenetrend a vasút-villamos elindulása után megváltozni, mert biztosan változni fog, és a projektnek a célja, hogy a közúti autó-, és buszközlekedésről egyértelműen a kötöttpályás közlekedés felé tereljék az utasokat.
Lázár János a sajtótájékoztatón azt is elárulta, hogy a projekt, természetesen új közbeszerzési eljárásokkal, de folytatódik, és 2024-ben Szegedről (így közvetve természetesen Vásárhelyről) már Szabadkára is vonat-villamossal utazhatunk.
A projekt Lázár János a Médiacentrum kérdésre elárulta, a projekt mintegy 10 éven belül térül meg, ám véleménye szerint a vásárhelyieknek már egy nap alatt is.
Tekintsék meg a Vásárhelyi TV beszámolóját: