Alig egy napja, hogy Orbán Viktor azt válaszolta egy képviselőnek az országgyűlésben, hogy „ha bármikor volt lehetőség arra, hogy felvirágoztassák a magyar vasutat, akkor az most van Lázár János vezetése alatt”. Közben kiderült, múlt héten a kormány salátatörvény-javaslatot nyújtott be, amely fejlesztések helyett járatritkításokat, mellékvonal-bezárásokat, valamint a MÁV-Volán-dolgozók már eddig is korlátozott sztrájklehetőségének teljes eltörlését készíti elő.
Egy múlt héten benyújtott salátatörvény-tervezetbe bújtatva módosítaná a kormány a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt.
Az egyik módosítás szerint az eddigi ajánláshoz képest normatív előírásként szerepelne munkanapokon és hétvégéken is a járásközpontokba tartó napi három, a járásszékhelyek és vármegyeszékhelyeik közt pedig napi két közvetlen járatpár – írja közleményében a Közlekedő Tömeg. Szerintük ebből az látszik, hogy a kormány úgy tervezi kezelni a helyzetet, hogy megteremti a törvényi lehetőségét, hogy ha nincs jármű, akár lényegesen ritkábban is közlekedhessenek a járatok.
A törvénytervezet eltörli a MÁV számára az érintett településekkel a vonalbezárások előtt elvileg kötelező konzultációt is, vagyis ezentúl nem kellene miniszteri engedély sem ahhoz, hogy „a MÁV kénye-kedve szerint bezárhassa a vasútvonalait, és azokat buszokkal pótolja”. A szervezet megjegyzi: már a tavalyi vasútbezárásokkal érintett településvezetők sem tudtak róla, hogy velük a MÁV konzultált volna, az ennek nyomait rögzítő dokumentumokat az elsőfokú bírósági ítélet ellenére sem hozzák nyilvánosságra. A törvénytervezet az ilyesminek is igyekszik elébe menni, hiszen kimondja: a szakminisztérium gyakorlatilag bármilyen kontroll nélkül “dönthet a közlekedés módjának megváltoztatásáról”.
A tervezet a sztrájkjogot is korlátozná: a MÁV-ot és a Volánt minden évben sztrájkmenetrend készítésére kötelezi, melyet a szakminisztériumnak kell majd elfogadni. „Sztrájk esetén a közlekedési szolgáltatók kötelesek lesznek a sztrájkmenetrendben meghatározott járatokat közlekedtetni – ez azt jelenti, hogy a munkabeszüntetés lehetséges mértéke és ezáltal a munkavállalók sztrájkjoga a továbbiakban a miniszter jóakaratától függ majd”- írják.
„A javaslat sokat foglalkozik a párhuzamosságok felszámolásával, vagyis azzal, hogy ne egymás mellett fusson a menetrend szerinti busz és a vonat. Ez jó lehet, csakhogy a javaslat egy párhuzamos járat megszüntetésekor 50 százalékos menetidő-növekedést is tolerálna, ez pedig már inkább járatritkításhoz hasonlítana” – állapítja meg a hvg cikke a témával kapcsolatban.
A Közlekedő Tömeg szerint Lázár János „ötpontos akcióterve”, a nemsokára érkező új személyszállítási törvény csupán kommunikációs elterelés – hiszen a mostani salátatörvény-tervezetről mélyen hallgat. „Ez annyiban nem meglepő, amennyiben a salátatörvény-tervezet minden vonatkozó és érdemi pontja az országszerte kívánatos vonalhálózati és menetrendi fejlesztések helyett a vidéki térségekben levezényelt járatritkításokat, mellékvonal-bezárásokat, valamint a MÁV-Volán-dolgozók már eddig is korlátozott sztrájklehetőségének teljes eltörlését készíti elő”- összegez a szervezet közleményében.
Lázár János egyébként egy mai posztjában érintette a vasúti közlekedés témáját – igaz, csak annak erejéig, amíg bevágott egy feliratozott videórészletet Orbán Viktor őt érintő dicséretéről, ezzel a kommentárral: „Minden erőmmel és tudásommal azon vagyok, hogy a hazai vasúti közlekedés végre sínre kerüljön. Van aki ezt látja, s van aki nem.”