A mellékvonalak bezárása után a budapesti előváros utasait is buszra tenné az Építési és Közlekedési Minisztérium: a 142 Blog és az IHO értesülései szerint a vonal déli, Dabas-Kecskemét szakaszán augusztus 17-től expresszbuszokat indítanak a vonatokkal párhuzamosan, míg a vonatok közül minden másodikat megszüntetik.
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a döntés több szempontból is érthetetlen:
- a MÁV nemrég jelentette be 15 darab nagyteljesítményű, használt dízelmozdony bérbevételét, ezek egy része pont ezen a vasútvonalon továbbítana vonatokat – sőt, a nyári balatoni szezonon kívül ez az egyetlen dízeles vasútvonal az országban, ahol a személyvonatok vontatása rendre ekkora teljesítményű dízelgépeket igényel.
- Miközben a szakminisztérium szerint azért hasznos a MÁV-Start és a Volánbusz teljes összeolvasztása, mert így megnyílik az út a párhuzamosságok felszámolása felé, épp ezzel a döntéssel újabb párhuzamosságot hoznak létre a vasúti és buszos közszolgáltatások között.
- Noha mind a MÁV, mind a Volán munkaerő- és járműhiánnyal küzd, a tervezet a jármű- és személyzeti igényét tekintve is pazarló: a vonatok Dabas és Lajosmizse közötti ritkításával mindössze egyetlen szerelvény nyerhető ki, miközben a vonatnál jóval kisebb kapacitású, ezért csúcsidőben akár negyedóránként indítani tervezett buszok erőforrás-igénye a jelenlegi autóbuszos menetrendhez képest is legalább plusz 4-5 kocsi és járművezető.
A Közlekedő Tömeg pazarlónak tarja a tervezetet és károsnak az országos vasúthálózaton mindenütt jól működő ütemes menetrendek ritkítását és szétverését. Szerintük a pálya rendbetételével és a járműállapotok javításával elkerülhető lenne, hogy az utasok ugyanabban a dugóban üljenek minden reggel, mintha az autót választották volna.