Három hónappal a mellékvonal-bezárások után kiderült: a közlekedők nem kérnek Lázár János pótlóbuszaiból, köddé váltak az utasok a kényelmesebbnek és gyorsabbnak beállított vonatpótló buszokról.
Amint azt a MÁV-Start és a Volánbusz a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylésére elismerte, a ,,vonathelyettesítő” buszok mellett már az első hónapban lényegesen kevesebb utas döntött. Van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi háromezer utazást lehetetlenített el a miniszter augusztusi döntése. A tíz vasútvonalon átlagosan 30,4%-os visszaesés történt a jegyeladásokban, egyedül a nagyatádi szányvonalon okozott minimális növekedést a jegyellenőrzés ismételt bevezetése.
A Makót is érintő Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalon a vonatokhoz képest még úgy is 11%-kal kevesebben választották a vonatpótló buszokat, hogy az két perccel a Volán buszjárata előtt indul, ám gyorsabb és olcsóbb is annál.
Különösen sokatmondó, hogy a már bezárás előtt is ritka menetrendű, határmenti térségeket elérő vasútvonalak szenvedték el a legnagyobb visszaesést – akik itt eddig a szándékosan utasriasztó menetrend mellett is a vasutat választották, vélhetően egyetlen munkába, iskolába járási lehetőségüket veszítették most el a vonatok megszüntetésével.
Mint az utasszámok alakulása is rámutat, a regionális vasúti közlekedés a döntéshozók hiedelmeivel ellentétben nem anakronisztikus állami hobbi, hanem a vidéki régiókban élők életminőségét érdemben befolyásoló közszolgáltatás. Ennek megfelelően pedig nem “felülvizsgálni” kell év végén a nyáron gyávaságból összecsapott vonalbezárást, hanem egészében visszavonni – közölte a Közlekedő Tömeg.
Mint azt korábban megírtuk, tíz mellékvonalat szüntettek meg országszerte, a megyében érintett a Mezőhegyes – Makó – Újszeged vonal. Ezzel a szomszédvárosban megszűnt a vasúti személyszállítás, ugyanis Hódmezővásárhely felé még 14 évvel ezelőtt, 2009 végén állították le a közlekedést.