Kiperelték a tram-train megvalósíthatósági tanulmányát

A MÁV 10 évig titokban akarta tartani a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train megvalósíthatósági tanulmányát (MT), de az Átlátszó megnyerte az emiatt indított pert, és nemrégiben megkapták az iratot – számoltak be róla ma.

Az állami vasúttársaság 344 oldalas dokumentumából kiderül, napi 7-8 ezer utazással számoltak, ami annyi, mintha soha többé senki sem ülne buszra; a menetidőt 32 percesre tervezték a két városközpont között; a menetidő-megtakarítás a hasznosság és az uniós támogatás alapja; 20 percenkénti járatokkal számoltak. Ehhez képest jelenleg a menetidő 40 perc és 30 percenként indulnak a tram-trainek.

A megvalósíthatósági tanulmány az utazóközönségre alapozza a megtérülést, vagy éppen az uniós források lehívásának lehetőségét. Az Átlátszó számításai szerint szeptemberben hétfőtől csütörtökig 17×80 járat, péntektől vasárnapig 13×88 járat, azaz egy hónap alatt 2504 járat volt. 160 ezer utasnál ez járatonként 63,9 fő. A napi utasszám hétköznap így 5112 utazást jelent. Ez 70 százaléka a tervezettnek. 

A villamosvasút menetidejét is meghatározták a tanulmányban. A két végállomás között 42 perces, Szeged és Hódmezővásárhely belvárosa között pedig 32 perces menetidőt terveztek. Az MT-ben úgy szerepel, hogy a járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni, hétköznap reggel pedig 10 perces követés lesz. A tényleges menetrend mást hozott, a Hódmezővásárhely, Kossuth tér – Szeged, Anna kút közötti távolságot ideális esetben 40 perc alatt teszi meg.

Az uniós pénzért a projektben évi 193 ezer utasóra megspórolásával és napi 7290 utassal számoltak.

A teljes, részletekbe menő cikket itt lehet elolvasni.

ÁtlátszópertanulmányTram-train beruházás Hódmezővásárhely és Szeged között