Kerékpárosklub: a Lázár és a Rapcsák utca kereszteződését is felül kellene vizsgálni

A Lázár és a Rapcsák utcai kereszteződést, de máshol is a városban érdemes lenne fölülvizsgálni a forgalmi rendet, és előírásszerűen, önmagát magyarázóan, lehetőleg a kerékpáros, gyalogos közlekedést segítve és előnyben részesítve kialakítani azt – közölte dr. Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Területi Szervezetének vezetője annak kapcsán, hogy a héten egy 11 éves biciklis kislányt ütöttek el azon az átkelőn.

A Kerékpárosklub szerint a kereszteződés forgalomtechnikai kialakítása több szempontból is szabálytalan:

  • a gyalogos átkelőhely mellett a keresztező kerékpárutat kerékpáros átvezetéssel átvezetik, helyesen. Az átvezetésen azonban piros burkolatfestés van, amit az elsőbbséggel rendelkező kerékpáros átvezetésekhez ajánlanak. Az átvezetés szintbeli megemelése, a fölérendelt úton alkalmazott megállás helyét jelző vonal is inkább egyenrangú kereszteződésre utal, vagy a gyalogos átkelőhely és a kerékpárút védett státuszára. A kerékpárúton a kereszteződés előtt nincs megállás helyét jelző vonal, és elsőbbségadásra utaló burkolati jel sincs.
  • A „Hajtva tilos, tolva szabályos” tábla nem KRESZ-tábla.
  • Ha csak tolva lenne szabályos átkelni a kereszteződésen, akkor az elsőbbségadás kötelező táblát miért van kinn a kerékpárosoknak?
  • Az elsőbbségadás kötelező táblát a kerékpárúttól jobbra kellett volna kihelyezni, azonban a sétálóutca, vagy a Lázár utca felől érkezők biciklizőknek balról van kihelyezve a tábla.
  • A kerékpárút vége tábla itt szükségtelen, hiszen a kereszteződés után a kerékpáros létesítmény folytatódik. A kerékpárút vége tábla sem elsőbbségadást, sem a járműről való leszállást nem szabályoz.
  • Jelen esetben annyira nem releváns, de Rapcsák A. út és a Lázár utca sarkán több kerékpáros irány keresztezi egymást nagyon kis területen, a köztük lévő elsőbbségi viszonyokat semmi nem szabályozza.

Csüllög szerint a fentiek alapján a csomópontban a kerékpárral érkezőknek csak a Deák F. utca felől egyenesen érkező autózóknak, és a Lázár utcáról jobbról érkező autózóknak kell elsőbbséget adniuk. A Rapcsák A. útról kanyarodókkal szemben, illetve a Lázár utcáról balról érkező autózókkal szemben a kerékpárosoknak elsőbbsége van. A táblákkal szabályozott kereszteződésben nonszensz, hogy jobbkéz-szabályos helyzet alakuljon ki a rossz helyre kitett elsőbbségadás kötelező tábla miatt. A Lázár utcán kihelyezett kerékpárral behajtani tilos tábla is törvénysértő, mert a kerékpárút használata kötelező, így a további tábla szükségtelen túltáblázás – írta.

A szegedi területi vezető úgy tapasztalja, sajnos országos jelenség, hogy a kerékpáros közlekedést alárendelten kezelték évtizedeken át, a biciklizőket járdára vezették, noha az nem járműközlekedésre való. A közúttal való kereszteződések általában problematikusak a biciklizés elkülönítése miatt, és ilyenkor rendre konfliktusok alakulnak ki – ez a kereszteződés is jó példa erre. Szerinte hiába lenne KRESZ-oktatás az iskolákban, ilyen kereszteződéseket nem lehet jól értelmezni közlekedés közben.

BalesetDr. Rapcsák András utcakerékpár