Ahogy azt korábban megírtuk, a Fidesz-KDNP két vásárhelyi tagja, Horváth Zoltán és Markó Csaba feljelentést tett korrupció miatt az új helyijáratos buszközlekedéssel kapcsolatban. Nem értik, miért kellett a Volántól megvonni a helyi tömegközlekedéssel kapcsolatos ötéves szerződést. Tudomásuk szerint volt olyan pályázó, akinek másik határidőt mondtak a pályázat beadására és azt is gyanúsnak tartják, hogy a nyertes vállalkozó néhány nap alatt beszerezte a járműveket. Az üggyel kapcsolatban megkerestük a Polgármesteri Hivatalt és a győztes pályázót, Jovány Gyulát.
A vásárhelyi buszpályázat nyertese, Jovány Gyula azt mondta, áll minden vizsgálat elé. Ha a helyi Fidesz-KDNP úgy érzi, bűncselekmény történt, akkor kötelességük feljelentést tenni.
Jelen esetben azonban biztos benne,hogy nem történt bűncselekmény. A járatterveket május-júniusban dolgozta ki, és úgy gondolta, ha nem a Volánbusz kap megbízást, akkor ő, de éppen Márki-Zay Péter mondta azt, hogy semmiképpen nem lehet ilyen módon megbízást kapni, kötelező a pályáztatás. Ha ő adja be a legjobb pályázatot, akkor ő csinálhatja. Jovány úgy tudja, hogy az ő és a második legjobb pályázat között is több mint 10 millió forint volt a különbség. Elmondta,ha bármit is tudott volna, ha bármilyen korrupció felmerülhetne, akkor nem 10 millióval, hanem mondjuk 100 ezer forinttal ad olcsóbb ajánlatot, mint a másik pályázó, de nem így történt.
Arra a felvetésre, hogy vajon hogyan lehetett az, hogy a busz már karácsony előtt a városban volt, és erre azt mondták, hogy vagy varázsló vagy ilyen profi, nos, Jovány Gyula varázslónak nem tartja magát, valószínű profi, vagy még inkább gyors. Elmondta a Hódpressnek, hogy amikor kiderült az eredmény, akkor a fiával már egyből indultak is Belgiumba a buszokért, és kettőt már hoztak is Vásárhelyre. Ezek a holland buszok kint voltak Belgiumban flottában, és sikerült őket megszereznünk. A beszerzéseket, hogy annak tekintetében minden szabályos volt, Jovány Gyula közokiratokkal tudja igazolni, mondta. Az egésznek a kulcsa pusztán a gyorsaság volt, lévén ők nem állami vállalat. Szó sincs tehát Jovány elmondása alapján korrupcióról.
Szintén hallotta, hogy a felmatricázás gyorsaságát is kifogásolja a Fidesz-KDNP. Itt is pusztán arról van szó, hogy rendkívül gyorsan intézkedtek a matricát kinyomtató dekoros céggel együtt és ezek után matricázást a fiával egy óra alatt ketten végezték.
A feljelentés, bár természetesen joga van bárkinek hozzá, két okból is meglepő. Egyrészt Horváth Zoltán a 2020. december 16-i véleményező ülésen megszavazta azt, hogy a menetrend szerinti helyi személyszállításra vonatkozó ajánlatkérés során a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó ajánlattevővel szerződést kössön az önkormányzat. Hogy ez az ajánlattevő Jovány Gyula, már akkor ismert volt. A véleményező ülésen (a videóban 2.53.35-től) egyébként 13-an igennel szavaztak, míg 2-en tartózkodtak. Másrészt úgy tudjuk, hogy Jovány Gyulának a helyi Fidesszel és a KDNP-vel sincs rossz viszonya. Személye tehát semmiképpen nem jelent pártpolitikai törésvonalat. Már csak azért sem, mert a véleményező ülésen éppen Benkő Zsolt beszélt arról, hogy a városi közlekedéssel kapcsolatban az első időszak fogja majd megmutatni, hogy beváltotta-e az elvárásokat (a videóban 2.40.32-től). Ezek szerint a Fidesz-KDNP mégsem vár addig, igaz, akkor még, amikor megszavazták a szerződéskötést, semmi korrupcióra utaló jelet nem láttak.
Márki-Zay Péter polgármester is azt mondta a Hódpressnek, bármilyen vizsgálatnak örömmel állnak elébe. Tudni kell, hogy a város és a Volánbusz között nem volt aláírt szerződés a helyi személyszállítást illetően. Márki-Zayt egyébként nem lepte meg Horváth Zoltán és Markó Csaba lépése. A pályázatot jogi szakemberek készítették elő, minden szabályt és minden határidőt betartottak, állította a polgármester.
A város márciustól 20 millió forinttal olcsóbban, évi 90 millió forintból fogja a helyi személyszállítást megoldani a Jovány Busz Kft. által, ellentétben a Volánbusz korábbi 110 milliós forint összegű teljesítésével, tette hozzá. A Fidesz által korábban elfogadott beszerzési szabályzatokon csak nyitottak, nem meghívásos volt a pályázat, hanem nyílt verseny keretében ment. Úgy tudjuk, több jelentkező sajtócikk alapján jelentkezett a pályázatra. Arról már korábban írtunk, hogy 6 pályázó volt és 2 ajánlat érkezett, a Volánbusz pedig nem kívánt ajánlatot tenni. Az, hogy Jovány Gyula kidolgozta a terveket, nem zárta ki és nem tette jogellenessé a pályázaton való elindulását.
Megérkeztek az első járatok, megvan a menetrend és az útvonalterv
A menetrendet az önkormányzat követelményei és a lakossági igények alapján, a pályázatban kiírt tervek szerint állították össze. Már megvannak a járatlapok és az utastájékoztató táblák, tájékoztatta a Hódpresst Jovány Gyula.
A járatok csillagvonalban a Hősök teréről indulnak, mondta. 3 nagyobb járat helyett 6 kisebb járat lesz, maximum negyed órát kell egy járaton tartózkodni. A fontos megállóhelyek a tram-train megállók, a kórház, a piac és a bevásárló központok lesznek, mutatta az útvonalat.
Minden megállóba, minden órahosszában ugyanakkor, ugyanazokban a percekben fog a busz odaérkezni, így nem kell minden órahosszára más perceket megjegyezni az utasoknak. Amennyiben módosításra van szükség, azt 30 napon belül meg tudja tenni.
Kérdésünkre Jovány Gyula elárulta, hogy a járatokkal 7 új munkahely keletkezik a cégnél. Eredetileg megkeresték a Volánbusznak az érintett sofőrjeit is, mert a polgármesterrel egyetemben nem szerették volna, ha bárki az új járatok miatt elveszíti a munkáját. Ám a sofőrök nem vállalták, hogy otthagyják az állami céget. A Jovány Busz Kft-nek jelenleg 5 munkavállalója van, hozzájuk fog csatlakozni 7 újabb, akikkel már meg is kötötték az előszerződést.