Jegyben

A MÁV és a megbízhatóság régóta nem járnak jegyben.

Évtizedek óta hozzászoktunk, hogy a vonatok sokszor késnek, egyes szakaszokon nem olyan gyorsan zakatolnak, mint a másikon, át kell szállni, másik szerelvényre vagy vonatpótló buszra, az időjárás bármikor odavághatja a síneket, a vezetékeket, a váltókat, és akkor nem beszéltünk arról az egyáltalán nem mellékes körülményről, hogy  a MÁV kommunikációs igazgatóságának hétfői közleménye szerint  drasztikusan nőtt a vasúti átjárós balesetek száma tavaly a korábbi öt évben tapasztalt stagnálás után. Az MTI-nek eljuttatott összefoglaló szerint a múlt évben 86 baleset történt vasúti átjáróban, ez 24-gyel több, mint 2020-ban, illetve évente  800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.

A kötött pályás közlekedés egyaránt precizitást igényel a járművezetőktől, a vasúti karbantartóktól és szerelőktől, a pályamunkásoktól, a forgalmi irányítóktól, mert csak akkor tud pontosan és hatékonyan működni, ha a rendszer minden fogaskereke óraműként ketyeg. De Murphy óta tudjuk, ami elromolhat, az el is romlik, és a vasúti közlekedésben pont a fentiek miatt ez láncreakciót hordoz magában. 

A tram-train próbaüzemének november végi elindulása óta kétszeresére nőtt a Hódmezővásárhely és Szeged közötti – egyébként felújított – vasúti pályaszakasz terhelése. Az igénybevétel hatványozottan nőni fog január végére, mikor 20-30 percenként fognak közlekedni a szerelvények a két város között, és még ennél is sűrűbb követést terveznek a tavaszi éles rajtra. Még nem tartunk ott, de 2022 eddigi napjaiban 8-10 óránként jelentkezett valamilyen (váltó-, jármű-, biztosítóberendezés) hiba, ami késéseket okozott a vasútvillamos vonalán. 

Addig, amíg ingyen lehet utazni rajta, ezen felül lehet emelkedni, belefér 10-15, olykor 20-40 perc ráadás. Persze fontos a sebesség, meg a megállók száma, hogy a menetidő rövidebb legyen, de attól tartok, az igazi kihívás az lesz, hogy áprilistól, a fizetős időszak startjától kiküszöböljék azokat a buktatókat, amik olyan mindennaposak a magyar állami vasúttársaságnál, mint a kerekek szakszerű kopácsolása az állomásokon. Ha ez sikerül, az tényleg az elmúlt száz év legnagyobb magyar vasúti fejlesztése lesz. Őszintén kívánom, váljék valóra, teljesedjék ki országosan, és ne legyen többé megszokott a jegyen fel nem tüntetett grátisz utazás.

MÁVtram-train