A Volánbusz változatlanul közlekedteti járatait Hódmezővásárhelyen, de nem a kényszerkijelölésben foglaltak, hanem az alá nem írt, de általuk érvényesnek tekintett közszolgáltatási szerződés szerint.
Márki-Zay Péter polgármester Időben című műsorunkban azt mondta, hogy a Volánbusz az általuk soha alá nem írt, de érvényesnek feltüntetett szerződés szerint szolgáltat. Ezt a Vásárhelyi Médiacentrum tapasztalatai is megerősítik.
A polgármester hozzátette, azért is furcsa a Volánbusz hozzáállása, mert a Polgármesteri Hivatal számos esetben megkereste a Volánbuszt, és tőlük akarta kérni az új menetrend megvalósítását, ám ők ezt nem vállalták el.
A felek közti tárgyalásokon mindez szóba került, de a kért szolgáltatást csak drágán tudták volna biztosítani.
Szabó János, az önkormányzat tanácsadója kiemelte, hogy a korábbi 110 millióhoz képest most 230 millióért vállalta volna a Volánbusz a szolgáltatást.
Ez a 110 millió is több, mint a Jovány Busz Kft ajánlata volt. Az önkormányzat pénzügyi bizottságának elnöke, Gyöngyösi Ferenc az egy kilométerre eső költségeket is kiszámolta.
A szolgáltatási díjaz új buszközlekedés esetében 325 Ft/km áron megy, míg a régi 382 Ft-ra jött ki, mondta. Már gazdaságilag is jobb helyzetben van a város, itt a város és a lakosok is nyernek ezen, ugyanis a lakosoknak a városkártyával ingyenes lenne és lesz a buszközlekedés, tette hozzá.
Gyöngyösi Ferenc Béketelep képviselőjeként nem csak pénzügyileg hasonlította össze a két szolgáltatást, hanem a járatok gyakoriságát tekintve is.
Eddig délelőtt és délután 2-2 járat volt a Volánbusz által, most a Jovány Busz által szolgáltatott szolgáltatásnál kettő járat keresztül megy a Béketelepen, délelőtt, délután 10-10 járattal, tehát 20 járattal, valamint a harmadik járat, a piros járat a Jókai utcán megy végig, ami szintén a Béketelep és Csúcs városrész határ. Tehát, ahogy elmondta, nagy örömére a béketelepieknek az összes járat szóba jöhet.
A Jovány Busz Kft.-nek időközben az a két gépjárműve is megkapta a közforgalmú személyszállításra alkalmas minősítést, amelyek esetében ez a záradék korábban hatósági tévedésként került bele a forgalmi engedélyekbe. A felfüggesztett cég jogvédelmet kért a bíróságtól, döntés egyelőre nem született.
Kérdéseinkkel megkerestük a Volánbusz Zrt-t is. Arra lettünk volna kíváncsiak, hogy:
- Melyik menetrend szerint látják el jelenleg a szolgáltatást Hódmezővásárhelyen? Melyek azok a feltételek (útvonalak, menetrend, városkártya használat), amelyeket a kényszerkijelölésből vállalni tudtak?
- Mivel úgy tudjuk aláírt szerződés 2018 vége óta nincs a Volánbusz és az önkormányzat között, az Önök álláspontja szerint mi az oka, hogy nincs aláírt szerződés?
- Információink szerint az új, de alá nem írt szerződés módosításáról szóló egyik tárgyaláson az Önök részéről szóban elhangzott, hogy azt a szolgáltatáscsomagot, amit az önkormányzat kérne, a Volánbusz körülbelül 230 millió Forintért tudná elvállalni, kérdésünk az, hogy (nagyságrendileg) helyes-e ez az értesülésünk?
- Amennyiben a Jovány Busz Kft. visszakapja engedélyét és az önkormányzat megrendelésére ismételten elindítja járatait Önök befejezik-e saját helyi járataik üzemeltetését a városban?
Kérdéseinkre azonban nem kaptunk konkrét választ, bár a Volánbusz eljuttatott egy válaszlevelet szerkesztőségünkbe. Ebben csak annyit írtak,hogy a Volánbusz továbbra is biztosítja a hódmezővásárhelyi autóbuszos közszolgáltatást, a 2018-ban létrejött és jelenleg is fennálló közszolgáltatási szerződésének megfelelően, mivel a megyei jogú város önkormányzatával fennálló megállapodás felmondására vagy kétoldalú módosítására nem került sor.
A város és a Jovány Busz Kft. szerződését jogilag vitathatónak tartják, a maguk szerződését viszont továbbra is hatályosnak. A Volánbusz éppen ezért a város március 9-én kelt határozatát, amelyben a fennálló közszolgáltatási szerződés tartalmától eltérő feltételekkel új követeléseket támasztott a Volánbusszal szemben, szükségtelennek tartja, hiszen véleményük szerint eleve rendelkezik jogviszonnyal a szolgáltatás biztosítására, a fennálló közszolgáltatási szerződés és a közszolgáltatás ellátására. A vonatkozó jogviszony egyoldalú módosítását pedig elfogadhatatlannak tartják. A határozat ellen jogorvoslat lehetőségét vizsgálják, írták válaszlevelükben.
A Volánbusz tehát továbbra is a korábbi útvonalaikon és díjazással vállalja az utasok szállítását a helyi tömegközlekedésben.