Január közepétől megszűnik az Ügyfélkapu – így tud felkészülni rá

Január 16-ával megszűnik az Ügyfélkapunak az a verziója, amelyet eddig ismertünk, és amin keresztül számos hivatalos ügyünket intézhettük. Lesz azonban alternatíva, ténylegesen csak arról van szó, hogy módosul az elektronikus ügyintézés mikéntje. Mutatjuk az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Január 16-tól már csak a biztonságosabb Ügyfélkapu+-t és a Digitális Állampolgárság (DÁP) mobilalkalmazást lehet majd erre a célra használni. A kormány az átállás szükségességét azzal magyarázza, hogy az európai uniós szabályozás azonosításra vonatkozó rendelkezéseinek már nem felel meg teljeskörűen az Ügyfélkapu, helyette az európai uniós jogszabályok alapján is szigorúbb és biztonságosabb bejelentkezési lehetőségek, az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) lesz elérhető január 15-től.

Az Ügyfélkapu megszűnése alatt nem az elektronikus ügyintézés végét kell érteni, hanem arról van szó, hogy az állami ügyintézés digitalizálása során biztonságosabb és fejlettebb technológiára állítják át a magyar lakosságot. Az Ügyfélkapu eddig sem volt más, mint egy belépési kapu olyan felületekre, mint a magyarorszag.huONYA vagy az eSZJA.

A mostani átállásnál két lehetőség kínálkozik azok számára, akik ezentúl is használni szeretnék a digitális állami ügyintézés előnyeit és kényelmét. Az egyik lehetőség, hogy ezentúl az Ügyfélkapu+-t használjuk, amely alapjaiban ugyanaz, ami az elődje volt, csak belépéskor egy további biztonsági réteget képez, mivel ún. kétfaktoros belépési logikát használ, így jóval nehezebb feltörni. A bejelentkezéskor továbbra is felhasználónevet és jelszót kell megadni, melyet követően egy kódot kapunk az okostelefonunkra, melyet szintén meg kell adnunk.

A másik lehetőség, hogy regisztrálunk a Digitális Állampolgárság (DÁP) programba, és letöltjük az alkalmazását mobiltelefonunkra. A programba azonban regisztrálni kell – ezt bármelyik kormányablaknál megtehetjük személyes okmányainkkal. A DÁP hosszú távú célja, hogy egy helyen elérhetővé tegyen különböző állami ügyintézéseket, viszont egyelőre az elérhető ügyintézések köre erősen korlátozott, azt a 2025-ös év során tervezik további lehetőségekkel bővíteni. Ha ezt a lehetőséget választjuk, az adott állami felületen, ahová szeretnénk belépni, a DÁP mobilalkalmazás belépést kell kiválasztani, majd a megjelenő QR kódot a DÁP alkalmazással beolvasni. Ezután a telefonon kell a belépés gombra nyomni.

Hosszabb távon megmarad az Ügyfélkapu+

Sokan aggódnak amiatt, hogy hosszabb távon csak a DÁP fog maradni, az Ügyfélkapu+ pedig csak átmeneti megoldás lesz. A Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatalnál érdeklődtünk, igazak-e az erről szóló híresztelések. Kérdésünkre egyértelmű választ kaptunk tőlük, azt írják: „Az Ügyfélkapu+ nem kerül kivezetésre.” Ennek ellenére DÁP mellett érvelnek: „…ebben az esetben nincsen szükség felhasználónév és jelszó megjegyzésére, a telefonos azonosítást követően már intézhetjük is ügyeinket. Az okostelefonról is elérhető program folyamatosan bővülő funkcióinak köszönhetően egyetlen mobilalkalmazás segítségével lesznek kezelhetőek az élet fontos eseményei, így például a gyermekvállaláshoz, költözéshez vagy autóvásárláshoz kapcsolódó elintéznivalók is”.

Kiszorulok a digitális állami ügyintézésből, ha nincs okostelefonom?

Sok honfitársunk elvi vagy egyéb okokból nem használ okostelefont, az ő körükben jogosan felmerülő aggodalom, hogyan tudnak ezentúl hozzáférni az elektronikus állami ügyintézéshez. A fenti kérdésre egyébként a rövid válasz az, hogy nem szorulnak ki, viszont sajnos azt sem mondhatjuk, hogy egyszerű dolguk lesz. Internetes kutatásunk szerint az érintetteknek két lehetőségük marad, mindkettőhöz egy internetre csatlakozó számítógép szükséges. Az Ügyfélkapu+ által ajánlott két megoldás a Verifyr alkalmazás illetve a TOTP.APP. Mindkettő böngészőből használható, tehát ezeknél nincs szükség külön telepítésre. Tudni kell, hogy mindkettő angol nyelvű, és a lépések sora, amit meg kell tenni ahhoz, hogy végül használni tudjuk, kellően komplikáltnak tűnik ahhoz, hogy elijessze azokat a felhasználókat, akik a legtöbb esetben valószínűleg egyébként sem rendelkeznek túl mélyreható számítógépes ismeretekkel. A 24.hu-n mindenesetre található mindkét alkalmazáshoz egy többlépcsős leírás, illetve ugyanezt képekkel kiegészítve elolvashatjuk, ha az egyelőre még működő régi ügyfélkapunkon belépünk, és rögtön a nyitóoldalon rákattintunk az „Így készülhet fel az Ügyfélkapu megszűnésére – a legfontosabb tudnivalók” című hírre. Itt a megfelelő linkre kattinva egy részletes, képekkel ellátott útmutatóhoz jutunk:

DÁPdigitális állampolgárságokostelefonügyfélkapuügyfélkapu+