Kis magyar abszurd: a Válasz Online járt utána az esetnek, amely nemrégiben történt a Komárom-Esztergom Vármegyei Szent Borbála Kórház pszichiátriai osztályán, ahol három héten keresztül nem volt meleg víz, így az ápolók kénytelenek voltak egyedi módszerekhez folyamodni, hogy valamennyire meg tudjanak felelni a betegek tisztálkodási szükségleteinek.
A „hihetetlen, de igaz„-történetek sorába illeszkedik az az eset, amiről a Válasz Online számolt be hétfőn: a tatabányai kórház pszichiátriai osztályán három hétig nem volt meleg víz, az ápolók ezért kézi, literes vízforralókkal melegítettek vizet, amit lavórba öntve, majd hideg csapvízzel megfelelő hőmérsékletűre hűtve törölgették át a betegek legszükségesebb testrészeit.
November 6-án, amikor a portál egy olvasótól értesült az ügyről, már pattanásig feszült volt a helyzet a kórházban: „Az agresszívebb betegek fenyegetőzni is kezdtek – ők egy pszichiátriai osztályon amúgy is felülreprezentáltak, de tegyük a szívünkre a kezünket: ha hetekig csak hideg víz folyna a zuhanyból, amikor fürödni megyünk, ép pszichével is betelne azért a pohár” – fogalmaz a Válasz Online, melynek újságírója nekiállt összerakni, hogyan is történhetett meg ez „2024-ben a hivatalos szövegek szerint Európa, sőt, a világ által is irigyelt Magyarországon”.
Mivel a kormány idéntől központosította a kórházak műszaki problémáinak intézését, ebben az esetben sem szólhatott a szóban forgó osztályról valaki egyszerűen egy szakembernek, hogy javítsa meg a hibát, hanem a KEF-hez (Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság) kellett fordulniuk, ahol egy hibabejelentő rendszerben jelezhették műszaki jellegű problémájukat. Az átszervezés/központosítás indoka az volt, hogy így költséghatékonyabb és jobb lesz a rendszer, mint eddig. Hogy mennyire lett valóban az, kétséges, mindenesetre a régi rendszer előnye az volt, hogy ott születtek a döntések, ahol a probléma előállt:
„Egy megyei kórház vezetése tehát, ha teljes osztályain ment el a meleg víz, dönthetett úgy eddig, hogy ezt azonnal orvosolni kell, a liftek problémája meg mondjuk várhat még, akármilyen kellemetlen is, hogy nem működnek. Most ezzel szemben a KEF rendszerében kell jelezni a problémát – egy országos központnak, amelyhez havonta húszezer bejelentés is érkezik” – írja a portál, amely azt is kiderítette, a konkrét javítási munkákat nem a KEF, hanem egy NER-közeli cég, a B+N Referencia Zrt. végzi. Ők nemcsak a kórházak műszaki karbantartásáért felelnek az egész országban, hanem a takarításért is – a kettőért összesen 700 milliárdos állami tendert nyertek el.
A Válasz Online megkereste tehát a javításért felelős céget, amelytől ezt a választ kapta:
„A Komárom-Esztergom Vármegyei Szent Borbála Kórházból október 30-án érkezett bejelentés a műszaki üzemeltetésért felelős KEF-hez arról, hogy két épületében és a nővérszállón a melegvíz-ellátás akadozik. A KEF a protokollnak megfelelően értesítette a B+N Referencia Zrt. munkatársait, akik kivizsgálták a problémát és gépészeti hibát állapítottak meg. A hiba elhárításához szükséges alkatrészek beszerzését és a munkálatokat megkezdték, november 8-ra a melegvíz-szolgáltatás helyreállt.”
Kicsivel később befutott a kórház válasza is, melyben leírták: haladéktalanul tovább jelezték a problémát, melynek helyszíni vizsgálatakor kiderült, olyan alkatrész hibásodott meg, amelyet hazai beszállítótól nem lehet beszerezni, így helyettesítő alkatrészt szereltek be. Miután ez megtörtént, november 8-án helyreállt a melegvíz-ellátás.
A Válasz Online újságírója azonban nem nyugodott meg ennyivel, hiszen „mégiscsak három hétig nem volt meleg víz egy megyei kórházban” – 2024 Magyarországán. Némi ellentmondást érzett ugyanis abban, hogy október 17-én már akadozott a melegvíz-ellátás, október 19-én pedig már egyáltalán nem volt, a kórház azonban csak október 30-án tett bejelentést a KEF felé, ami „finoman szólva sem számíthat <haladéktalannak>”. Érdemi válaszokat ennek tisztázására azonban már sem a kórház, sem a KEF nem nyújtott a portálnak, ezért az újságíró a háttérben igyekezett kideríteni, mi történhetett. Arra jutott, hogy a hibajelzés először egy belső rendszerbe kerülhetett, nem a KEF-hez, onnan pedig csak később juthatott tovább. Talán éppen ezért a sürgősként jelzett problémát a központi helyen már nem ítélték sürgősnek, és kérhették, hogy „normál bejelentésben” rögzítsék újra a hibát – ez történhetett meg október 30-án.
Még ettől kezdve is majdnem tíz nap telt el, mire újra meleg víz lett a Komárom-Esztergom Vármegyei Szent Borbála Kórház pszichiátriai osztályán. Meleg víz tehát van azóta, igaz, a lift ugyanitt továbbra is rendszeresen bedöglik, úgyhogy a magatehetetlen betegeket sokszor kézben kell cipelni egyik emeltről a másikra bizonyos kezelésekre – számolt be a portál, amely végül megállapítja: „Ez szinte már említést sem érdemel. A liftprobléma régóta fennáll – tehát értelemszerűen nem sürgős a javítása.”