Három év alatt ötvenmillióért őriztek kukákat és sót

Eltűnt éjjellátó, pluszban rendelt élelmiszer, be nem olvadó beolvadók és ingyen adott termek – sajtótájékoztatón hozták nyilvánosságra, milyen csontvázak estek ki a szekrényekből, amikor az új vezetés átvilágította a HMSZ Zrt. működését.

Az őszi önkormányzati választások után új Igazgatóság és Felügyelő Bizottság került a Hódmezővásárhelyi Működtető és Szolgáltató Nonprofit Zrt-hez. A többi közt közétkeztetéssel, hulladékkezelés, piacfenntartással és, ebrendészeti telep fenntartásával is foglalkozó cég a munkavállalói nem változtak, viszont átvilágították a cég működését – mondta el Kis János kabinetvezető, a cég mostani vezetése képviseletében az erről tartott sajtótájékoztatón.

Homályos jogkörök, veszteséges működés

Elhangzott: az előző önkormányzati ciklus végén a városvezetés már tárt fel hiányosságokat a HMSZ-nél, de a cégvezetés semmilyen drasztikus intézkedést nem tett a feltárt hiányosságok megszüntetésre, sőt némely esetekben nem is reagált a tulajdonos felvetésére, ezért az új Igazgatóság első lépései között mondta fel azt az év végén egyébként is lejáró megbízási szerződést, melynek keretében az üzemeltetési igazgató tevékenykedett. Ezután külső szakértőket bíztak meg az Igazgatóság a cég átvilágításával.

A 2015-ben létrejött önkormányzati tulajdonú cég beolvadásokkal 2016-ban nyerte el jelenlegi formáját és tevékenységét. Kis elmondása alapján azonban úgy működött, mintha a korábbi beolvadó kft-k nem szűntek volna meg, így az azonos funkciók nem kerültek összevonásra, a nagyobb cégformából adódó előnyöket nem használták ki. A szabályozottság nem követte a beolvadásokat, a szabályzatok nem lettek egységesítve, így eltérő, némely esetben egymásnak ellentmondó szabályzatok álltak fenn – emelte ki.

Példaként említette, hogy a HMSZ honlapján az adatvédelmi-adatbiztonsági szabályzat 2013-as keltezésű és azt a cég jogelődje adta ki, és az átvilágítás szerint még a szöveg későbbi verziója sem adott elég információt a gyakorlatban történő adatkezelésre. Emellett a munkavédelmi szabályzatban az szerepelt, hogy a munkavédelem irányítását a munkáltatói jogokat gyakorló jegyző látja el, pedig munkáltatói jogokat a társaságnál a jegyző nem láthat el.

Kis szerint az sem rajzolódott ki világosan, a vállalatnál ki miért felelős.

Azt is megállapították, hogy minden beolvadó társaság az alapító Önkormányzat támogatására szorult, ezért az új társaság sem tudott az alapító anyagi hozzájárulása nélkül működni, 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben is jelentős 300 millió forint körüli veszteség mellett gazdálkodott. Ezáltal vagyon csökkenés következett be, amely tőkevesztéshez vezetett és a tulajdonos pótbefizetésre kényszerült.

Eltűnt éjjellátó, összeférhetetlen vezető

Az átvilágító cég megállapította, hogy a korábbi önkormányzati, tulajdonosi támogatások igénylésének jogosultságát nem alapozták meg, amely párosult a kontroll rendszer hiányával és ez alapítói felelősség kérdését is megfogalmazhatja. Mindezek miatt az elmúlt évek beszámolóit a könyvvizsgáló bevonásával felülvizsgálják, a cégnek újra kell írnia a szabályzata egyes részeit, és a hibák javítására intézkedési tervet fogadtak el.

Korábban megállapították, hogy az előző évekbeli vagyontárgyakra vonatkozó dokumentumok maradéktalanul nincsenek meg, így az Igazgatóság még 2019. végén teljeskörű leltár felvételét rendelte el, ami még folyik, de azt már most látják, hogy olyan vagyontárgy is van, ami papíron szerepel, de nem találják. Köztük szerepelt egy, a vadászatokhoz is hasznos éjellátó készülék, mellyel kapcsolatban egyáltalán felmerült:

miért is volt a HMSZ-nek szüksége éjjellátó készülékre?


A korábban önkormányzati tulajdonban álló Kálvin téri ingatlant a HMSZ 600 milliós hitel felvétele mellett felújította, majd azt a bekerülési érték alatt az Önkormányzaton keresztül az államnak eladta. Erről a társaságnál Igazgatósági döntés nem született ugyanakkor nagyjából 100 millió Ft kár érte a társaságot és ez által a tulajdonos Önkormányzatot. Az ügy „szépsége”, hogy a vételárat az Önkormányzat egy összegben nem fizette meg a tulajdonában álló társaságnak és a HMSZ-nél a hiteltartozás egy része még fennáll – tette hozzá Kis. 2019-ben a cég egyik konyháján többlet nyersanyag lett kiírva, amire az ezért felelős vezető észszerű magyarázatot nem tudott adni, így őt kirúgták.

Szintén 2019-ben tártak fel egy összeférhetetlenséget az Igazgatóság egy tagjánál, mivel a társasággal egyéb munkavégzésre irányuló szerződése is fennállt. Az összeférhetetlenség az Igazgatósági tagság megszüntetésével elhárult, az ezzel járó 1,2 millió forintos havi megbízási szerződést a megbízott kezdeményezésére közös megegyezéssel a pénzügyi és szolgáltatási igazgató megszüntette.

Szigorúan őrzött kukák

A társaság Klauzál utcai telephelyén kukákat és útszóró sót tárolt, melyet élőerővel őrzött, mindezért a biztonsági őrzéssel megbízott cégnek a HMSZ

több mint 50 milliót fizetett ki körülbelül 3 évre.

Ezt később csökkentették, de a felülvizsgálat arra jutott, ez sincs arányban az őrzött holmi értékével, ezért felmondták a szerződést.


A 2020. évi tervek elkészítése során megállapították, hogy vannak díjtételek, ahol 2-3, de akár 8-9 éves tarifákkal dolgoztak. Például az étkeztetés területén a díjemelések elmaradása közel 50-70 millió forintos bevételkieséshez, így veszteséges gazdálkodáshoz vezetett. Csak a kórház részére nyújtott szolgáltatásokon több mint 30 milliót bukott 2019-ben a HMSZ. Az árak érvényesítése sem egyszerű, amit jól példáz a kórház esete, ahol annak ellenére, hogy jobb ajánlat nem érkezett a kórházhoz és a korábbi szerződés lejárt, érvénytelenné nyilvánították a pályázatot számolva azzal, hogy a HMSZ szerződés nélkül is szolgáltatni fogja a betegek ételeit. (Ami meg is történt.) A második pályázatnál alacsonyabb árakat adtak meg, ám így is van, ahol nem hirdettek győztest, így Kakasszék vonatkozásában szerződés nélkül szolgáltatnak.

A sportrészleg is komoly deficittel bírt 2019-ben, úgy tudták fenntartani a sportlétesítményeket, hogy nettó 105 millió Ftt fizetett az önkormányzat a HMSZ-nek. Ehhez hozzájárult a Közgyűlés 2018. évi döntése mely szerint 2019. október 31-ig nem kellett a TAO-s egyesületeknek bérleti díjat fizetnie. Az összes szerződés felülvizsgálata megtörtént és azt határozta el a társaság, hogy díj ellenében használhatják az igénybe vevők a létesítményeket. A gazdaságtalanul működő létesítményeknél létszámleépítésre került sor. Az is kiderült, hogy a nyugdíjas lakóparkban élőktől a társaság korábban temetkezési költségeik kifizetésére több mint két millió forintot kapott, amely bár nem a társaság vagyona, nem tartotta saját pénzeitől elkülönítve. A jelenlegi vezetés a bankban egy alszámlát nyitott és átvezették oda pénzt.

A napokban derült fény arra – ahogy korábban már külön is írtunk róla, hogy 2018. év folyamán a HMSZ egy korábbi vezetőjének a cég eladott 2,9 MFt-ért értékesített egy Land Rover gépkocsit, amelyet most a tulajdonosa 6,5 MFt-ért árul, az Önkormányzat feljelentést fog tenni ebben az ügyben.


A parkolás területén is változásokra van szükség, egyeztettek az önkormányzattal és az a döntés született, hogy amikortól a parkolóórákat is be kell kötni a NAV-hoz, az önkormányzat visszaveszi a társaságtól ezt a tevékenységet, ez valószínűleg 2020. július 1-tól indul – jelentette be Kis János.