Mint arról januárban beszámoltunk, 50 darab, tokkal és védőfóliával ellátott iPadet, fejhallgatót és egy projektort szereztek be a Hódmezővásárhelyi Egyesített Óvodák. Az eszközökhöz kapcsolódó fejlesztési program tapasztalatairól számoltak be ma a Pál utcai óvodában.
Az óvodák és óvodapedagógusok feladata, hogy a gyermekek egyéni fejlődését nyomon kövessék. – Egy fejlődést vizsgáló teszttel mi is ezt tesszük és ha szükséges, fejlesztési tervet dolgozunk ki. Decemberben Vásárhely összes óvodapedagógusa megismerkedett az eDia-val. Ezt a tesztrendszert tabletekre készítették el. Januárban kezdődött előteszttel a mérés, ezt követően 8 héten át egy-egy fejlesztő feladatsort töltenek ki a gyerekek. Majd egy utómérés következik, ami képet ad a hatékonyságról – fogalmazott a Vásárhelyi Médiacentrumnak Kardos Szilvia. A Pál utcai óvoda óvodapedagógusa elmondta, az óvónők nyitottan fogadták ezt az új rendszert, nagyon jó minőségű gépeket kaptak. Hozzátette, az óvoda legfontosabb tevékenysége a játék, a mozgás egyáltalán nem csorbul, hiszen egy héten egyszer 10-20 perces foglalkozások vannak a táblagépekkel. Jelenleg az olvasási és a matematikai előképességeket vizsgálják.
Dr. Kis Andrea pedagógusként fontosnak tartja, – a közel 20 éves tapasztalata alapján, – hogy a korai fejlesztést minél fiatalabban kezdjék el. – Én nagyobb gyerekekkel foglalkoztam, sok esetben jó lett volna, ha a megtámogatást egészen kicsi korban megkapták volna a készségproblémával küzdők. Ezzel a programmal segíthetünk az általános iskoláknak, középiskoláknak, hogy minél kevesebb gyermeknek legyen szüksége később ilyen fejlesztésre – fogalmazott.
Az alpolgármester felhívta rá a figyelmet, nem arról van szó, hogy digitális eszközöket és tabletet adnak a gyermekek kezébe. Ezek kifejezetten arra szolgálnak, hogy felmérjék a gyermekek készségeit, képességeit és ha esetleg eltérés tapasztalható és a fejlesztés szükségesnek látszik, akkor rádolgozzanak ezekkel az eszközökkel. Hatékony, hiszen több gyermek egy időben történő fejlesztését is elősegíti és a digitális kompetenciájukat is fejlesztik, azáltal hogy használják ezeket – tette hozzá. A cél az, hogy minél több gyermek úgy érkezzen iskolába, hogy ne legyen szüksége ilyen fejlesztésre.
A projekt az MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoportnak köszönhetően indult el. Ennek alapötletét az adta, hogy a covid két évvel ezelőtti megjelenése miatt többször bezártak az óvodák. Ezáltal a gyermekek fejlesztési vonulatai csökkentek, vagy sajnos meg is álltak. Januárban elindult ez a fejlesztőprogram országszerte, közel 30 intézményben, ebből 12 vásárhelyi. Kiss Renáta, MTA-SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport tudományos munkatársa elmondta, az eszközök jól használhatóak, motiválják a gyerekeket, színes animációk jelennek meg a feladatsorokban, jobban illeszkednek ezek a feladatok a 21. század gyermekeinek igényeihez. A pedagógusok azonnali visszacsatolást kapnak, ezekhez tudják igazítani a fejlesztési tervet is. Úgy látják, felgyorsítható a gyerekek fejlődése is ezáltal. Szeretnék, ha Magyarországon minél több óvodában megjelenne ez az objektív fejlődési forma.