Mint azt megírtuk, tíz mellékvonalat szüntetnének meg országszerte, a megyében érintett a Mezőhegyes – Makó – Újszeged vonal. A Közlekedő Tömeg Egyesület ma arról írt, nem csupán álságos és gyermeteg okokkal magyarázzák ezt a lépést, de ebben a formában EU-s jogszabályba is ütközik.
A Közlekedő Tömeg emlékeztet: a MÁV pénteki közleménye arról szólt, hogy nem biztonsági intézkedésről van szó, állításuk szerint a mellékvonalak buszokkal való helyettesítését már az utasforrázás előtt is tervezték. Ennek némileg ellentmond a MÁV működéséért felelős Lázár János építési és közlekedési miniszter (ÉKM) facebook-posztja, mely a mellékvonal-bezárást úgy kommentálja, hogy az utasok biztonsága az első.
Rátértek arra, szerintük az intézkedés nem csak utasellenes, de uniós jogszabályokba is ütközik. Ugyanis a bezárásokat a szolgáltatásra szerződött MÁV és nem a szolgáltatást megrendelő ÉKM jelentette be. Európában a közösségi közlekedés nem az állami cégek által gyakorolt kegy, hanem a lakosság érdekében nyújtott, a lakosság által fizetett adókból fenntartott, felelős állami megrendelő által biztosított közszolgáltatás.
Az alacsony költség és magas minőség garanciája pedig az EU szerint mi más lehetne, mint a piaci verseny. Új közlekedési közszolgáltatást már csak a szolgáltatók közötti versenypályázatot követően szabad létrehozni. Ettől eltérni csak ideiglenesen és kivételes okokból (például egy baleset miatt) lehet, de épp a MÁV közleménye igyekszik magyarázni, hogy az utasforrázásnak a mellékvonalak buszokkal való helyettesítéséhez semmi köze.
Mellékvonalat bezárni szabályosan nem a MÁV, hanem a közszolgáltatást megrendelő ÉKM tud, a megszűnő vasúti szolgáltatást új, buszos szolgáltatással pedig szabályosan akkor tudná helyettesíteni, ha arra nyílt pályázatot írna ki
– hívják fel a figyelmet.
Ha pedig már pályázat, akkor miért nem a vasúti mellékvonali szolgáltatást pályáztatják meg, amelyen bárki elindulhat, olyan is, aki nem csak eresztő hűtővizű, negyvenéves Bz-motorvonatokat tud felvonultatni? – tették fel a kérdést és felsoroltak néhány példát is:
- a cseh magánvasút, a RegioJet napi két vonatot közlekedtetnek Bécsbe és Prágába,
- a német államvasút tulajdonában álló Arriva cégcsoport Budapest kék buszainak harmadát ők üzemeltetik.
Az egyesület ezért felszólította Lázár Jánost, hogy a MÁV mellékvonal-bezárásait vonja vissza, és a szabályoknak megfelelően a MÁV által ,,kiszolgálni képtelen” mellékvonalak üzemeltetésére nyílt versenypályázatot írjon ki. Felszólításuk nyomatékosítása érdekében a Közlekedő Tömeg panaszt tesz az Európai Bizottság tagállami szabálytalanságokat bejelentő rendszerében