Zenésznek tanult, játszott a Nyári Színkörben és csak történelmi kényszerből lett Plohn József utolsó tanítványa, hogy aztán megörökítse a vásárhelyeik ezreit Kálvin téri műhelyében Lusztig Imre fényképész, akinek péntek délután születése centenáriuma alkalmából nyílt emlékkiállítása a Tornyai János Múzeumban.
Valószínűleg nincs olyan vásárhelyi család, akinek valamelyik tagjáról ne készített volna portréfotót, esküvői képet vagy családi felvételt Vásárhely legmuzikálisabb, zongorán és tangóharmonikán, illetve fúvóshangszeren is kiválóan játszó, remek énekhanggal is rendelkező fényképésze, Lusztig Imre. Aki Kálvin tér 3. szám alatti (bejárat a kapu alatt) műterme március 17-én nyílt meg, s ahol 2003-as haláláig dolgozott.
A Tornyai János Múzeumban ma, azaz pénteken délután megnyílt kiállításán nem csak a mester és műterme, de portré- családi- és esküvői fényképei is bizonyítják, de a fénnyel írás varázslatát is tükröző szakértelmét. Közben ezek a képek kortörténeti dokumentumok is, visszatükrözik, hogy készültükkor a szereplői, illetve a fényképész mit szerettek volna megörökíteni.
Lusztig Imre, aki a kor kívánalmai szerint retusálta is felvételeit, mesterien tudta előnyösen lefényképezni azokat, akik bekopogtattak a műtermébe, független attól, hogy az illető igazolványképet szeretett volna csináltatni, vagy egyike volt azon konflisok utasainak, akik esküvőjük után az első közös kép miatt érkeztek – a hatvanas években még konflissal – hozzá fényképezkedni.
A tárlaton nem csak az ő, de a róla – leginkább zenélés közben – készített képek láthatók, de a szakmájában elért eredményeit is bemutató dokumentumok, érmek is megtekinthetők.
– Óvodás koromban elaludtam az ebédlőasztalnál, édesapám pedig lefényképezett, majd a képet elküldte egy nemzetközi fotókiállításra, de mindezt senkinek sem mondta el. Néhány hónappal később ültünk az ebédlóasztalnál, előtte volt az Ország Világ Magazin és én cérnahangon szerényen megszólaltam: Apukám ott vagyok a képen! És tényleg ott voltam az újságban.
Így derült ki, hogy díjat kapott és kiállították a rólam készült képét, amely később mindvégig műterme falán volt látható – árulta el a fotó születése történetét Kátainé Lusztig Ilona, aki a fotózás irántit nem, de a zene szeretetét örökölte édesapjától.
A tárlatot megnyitó Bernátsky Ferenc helytörténész-muzeológus elmondta: a kiállítás részben a 2020-ban Hegyi Endre közreműködésével a múzeumba birtokába jutott hagyatékból, Ábrahám László, illetve a fényképész lánya, Kátainé Lusztig Ilona tárgyi emlékeiből állt össze. Lusztig Imre azt is képekkel dokumentálta, hogyan fejlődtek fényképész eszközei az idők folyamán.
De nagy kedvvel készített kutyaportrékat is. Ezekkel a műterembe érkező és alaposan megszeppent apróságokat kápráztatta el, nyugtatta meg. A fényképészről és a műterméről készített fotó azt is megörökítette, hogy abban milyen fényképek voltak kitéve és ezek közül több a kiállításon is látható.