Elkészültek a Szent Antal utca és a Deák-Kinizsi kettős körforgalom tervei

A múlt héten bemutatott belvárosi rendezési tervekhez hasonlóan a vásárhelyi polgárok visszajelzéseit kéri az önkormányzat az alábbi tervezett átalakításokról:

1. Deák Ferenc – Szent Antal – Kinizsi – Petőfi utcák kettős körforgalmi csomópontja

Tavaly a város közlekedését szakértőkkel áttekintve ennek a csomópontnak az átalakítását találták a legfontosabbnak, a Kinizsiről kikanyarodás, a kerékpárutak és a Deák utcai gyalogátkelő balesetei miatt.

A tervek szerint kettős mini-körforgalom készülne itt, nagyobb járműveknek ráhajtást is lehetővé tevő középső résszel (ld. Szegeden a színház melletti megoldást), körben egyirányú kerékpár-sávval. A kerékpárosoknak így nem kellene leszállniuk, bár nekik a gyalogosokkal ellentétben az utat keresztezve nincs elsőbbségük (!), és természetesen az egyirányú sávok helyett tolva használhatják a gyalogátkelőket az ellenkező irányban is. Az óramutatóval ellentétes irányú kerékpársáv a biztonság érdekében azt az egyetlen kényelmetlenséget eredményezi, hogy a Deákon érkező és a Kinizsi felé továbbhaladó kerékpárosnak az ábrán alul és jobbról kell kerülni a csomópontot, azaz előbb a Szent Antalt, majd a Petőfit, és végül a Kinizsi utcát is kereszteznie kell. Ez mintegy 30 méterrel hosszabb, mint a jelenlegi, nehezen belátható kijelölt útvonal, ami a két körforgalom közében keresztezi a Deák Ferenc utcát a Kinizsi kerékpárútja felé, de amit a mérnökök javasolnak megszüntetni.

2. Szent Antal utca csillapított közlekedéssel, parkolókkal és fasorral

A korábban még Alkotmány utca nevet viselő útszakasz mindig kopár, kevéssé hangulatos utcája volt belvárosunknak, ezen akarunk változtatni, a minta a szegedi Gutenberg utca (az Árkádtól a zsinagóga mellett húzódik a Tisza Lajos körútig): a parkolók közeiben fasor zöld szigetekkel a keleti oldalon, váltott oldalon kialakított parkolók a köztük kissé kanyargó lelassított forgalommal, mely így a kerékpárosoknak is biztonságosabb külön kerékpárút nélkül (ezt szerettük volna, de ehhez szűk az utca). A templomkert zöldje mellett 45 fokos parkolók, az utca burkolata pedig ideális esetben lehetne akár vöröses klinker is.

A mostani munkaközi anyagokat a visszajelzések alapján véglegesítik, a megvalósítás ismét anyagi lehetőségek függvényében lehetőleg még ebben a ciklusban megtörténhet.

építkezésHódmezővásárhelykörforgalom