Tegnap aláírták a Rákosrendezőnél lévő mintegy 100 hektáros terület eladásáról szóló szerződést a magyar állam és az Eagle Hills Csoport között. A vételár nem nyilvános, annyit azonban lehet tudni, hogy 12 milliárd eurónál is többet – mostani árfolyamon majd’ 5000 milliárd forintot szánnának a fejlesztésre. Az arab beruházó luxuslakásokat és irodaházakat tervez a területre, a magyar állam pedig az infrastruktúra-fejlesztést teszi hozzá.
Nem mini-Dubaj, hanem – nem vicc – „Grand Budapest” lesz a hivatalos neve annak a projektnek, amely arab befektetők jóvoltából valósul meg a fővárosban, a Rákosrendezői pályaudvar rozsdaövezetében. A Nemzetgazdasági Minisztérium hétfői közleménye szerint 85 hektárnyi területet értékesített az állam, nettó 50,9 milliárd forintos vételáron. A teljes vételárat 2039. március 13. napjáig három ütemben fizeti meg a befektető Eagle Hills, aki luxuslakásokat és irodaházakat készül építeni a területre.
Az utolsó vételárrész megfizetésének feltétele a megállapodás szerinti, mintegy 800 millió eurónyi (330 milliárd forint) állami infrastruktúra-fejlesztés megvalósítása. (Ezek között szerepel például egy gyalogos- és vasút feletti közúti felüljáró, vasúti pályafejlesztés, az M1-es metró meghosszabbítása, kerékpárút és gyalogút megépítése, valamint a vasúti pálya befedése.)
Ez egyébként több mint hatszor annyi, mint maga a terület vételára. Sajtóinformációk szerint a luxuslakások és irodák mellett Európa legmagasabb épületét is felhúznák itt, ezzel kapcsolatban Karácsony Gergely azt mondta korábban, mindent megtesznek majd, hogy megpróbálják megakadályozni a projektet – írta meg a 444. Kérdés, hogy a főpolgármesternek lesz-e lehetősége bármit is tenni ennek érdekében, hiszen a beruházás nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek minősül.
A HVG még márciusban hosszan elemezte a projektet, akkor azt írták, „a megaberuházás abszurd sajátossága, hogy az ideálmodott luxust nagyrészt a már nem használt rakodó-pályaudvar területére tervezik, amely az itt tárolt vonatroncsok és építési törmelék miatt erősen szennyezett. Rákosrendező továbbá kiemelt célpontja volt a második világháborús bombázásoknak, és a tűzszerészek ezt a területet tartják Magyarország „legkevésbé hatástalanított” terepének. Ahhoz, hogy itt lakóépületek állhassanak, nemcsak a síneket kell felszedni, hanem több ezer négyzetméteren teljes talajcserét is végre kell hajtani. A jelenlegi tervek szerint mindennek a költségét az államnak kell állnia.”
A tervek azóta változtak, néhány napja jött a hír, hogy érvénytelenítette a vonatkozó közbeszerzési eljárásokat a közlekedésért felelős miniszter, Lázár János, mivel a pénzt inkább a MÁV szolgáltatásainak javítására költené. Rákosrendezőt tehát így, szemetesen, talajcsere és „hatástalanítás” nélkül adják el az araboknak.
Azt építenek, amit csak akarnak
„A beruházó azt épít a területre, amit akar, hisz a Parlament által elfogadott törvény egyből nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá is nyilvánította a területet. Gyakorlatilag egy fél kerület mostantól egy másik ország irányítása és felügyelete alatt áll Budapesten – ennyit a sokat emlegetett szuverenitásról – fogalmazott tegnap Vitézy Dávid Facebook-oldalán.