Éjszakai sebességpróba vár a tram-trainre

Új kerékprofillal visszatért Szegedre a 001-es tram-train szerelvény, amit éjszaka fognak majd tesztelni a nagyvasúti pályán, hogy 100 km/-s sebességnél mérjék a kilengéseket. Ha nem jön be a budapesti kerékesztergálás, akkor a sínpár lehet a ludas.

Két hónap múlva már jegyet kell váltani a tram-train szerelvényekre, egy hónap múlva, március idusán legalább negyedórás sűrűséggel közlekednek majd – legalábbis így szóltak a tervek még novemberben, de azóta technikai problémák, továbbá a gyártó és a megrendelő MÁV közötti feszültségek is felszínre kerültek. A menetidő továbbra is elmarad a remélttől, ám a szegedi megállóhelyek csökkentése sincs mostanában napirenden. Azt sem lehet kizárni, hogy a tavaly lefektetett üzemeltetési menetrend, vagyis az élesítés időzítése kényszerűségből épp úgy módosításra szorul, mint a járművek kerékprofilja. Utóbbiról, mármint hogy milyen célból osont föl Budapestre a 001-es szerelvény, lapunk számolt be elsőként.

A kerékesztergálás befejeződött, a jármű már visszatért Szegedre – értesült lapunk. 2021 tavaszán, amikor a 140-es vonalon futtatták meg 100-zal, egy oda és egy vissza útja volt. A Közlekedési Hatóság emberei a vonaton voltak. Most is hasonló vizsgálat vár rá, műszerrel fogják mérni a kilengéseket, az utasokat meg homokzsákok helyettesítik, de ezekre a tesztgyorsításokra kizárólag az éj leple alatt tudnak sort keríteni – tudtuk meg egy hozzáértőtől. Várhatóan több éjszakán keresztül róják majd a Szeged-Rókus – Hódmezővásárhely-Népkert távot. Ha beválik, és sikerrel járnak, a többi jármű esetében a kerékprofil átesztergálása után egyszerűbb lesz a próbamenet.

Akkor lesz még időigényesebb a probléma feltárása, ha továbbra is kígyózó mozgást észlelnek 100 km/h-s sebességnél, mert abban az esetben a pályával van valami hiba. Hozzáértők és más lapértesülések szerint is csak Algyő környékén produkálja ezt a jármű nagy sebességnél.

MÁVtram-train