Egy vásárhelyi iskola fejlesztésben és hátránykiegyenlítésben is élen jár

A közelgő általános iskolai beiratkozás kapcsán érdemes tudni, melyik intézményben tudják leginkább áthidalni a gyermekek családi hátteréből adódó hátrányokat.

Az Oktatási Hivatal évről évre listát készít a kiemelkedő teljesítményű iskolákról. Ezekben a listákban nem az számít, hogy hol milyenek az érdemjegyek, hány diák nyer tanulmányi versenyt, hanem az, hogy mekkora az iskolákban folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása.

Magyarországon ugyanis erős az összefüggés a diákok előzetes tudása, azaz a korábbi mérési eredményei és várható teljesítményük között. A korábbi mérési eredményekből „megjósolható”, pontosabban megbecsülhető a gyerekek későbbi teljesítménye. Vannak azonban olyan iskolák, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható volna.

Azt a 150-200 az iskolát (jellemzően általános iskolákat, de néhány hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumot is) emelték ki, amelyek a nyolcadikosok kompetenciamérésének eredménye alapján matematikából és szövegértésből az átlagosnál nagyobb mértékben fejlesztik a diákok képességeit, és jobb eredményt értek el, mint az tanulóik családi háttere alapján várható volna. A lista a 2019-es kompetenciamérés alapján készült, 2020-ban ugyanis a koronavírus-járvány miatt elmaradt a teszt, a 2021-es eredményeit pedig még nem hozták nyilvánosságra. 

A kiemelt intézmények között több vásárhelyi szerepel. Matematika és szövegértés terén a fejlesztésben és hátránykiegyenlítésben élen jár a Szőnyi Benjámin Református Általános Iskola. A 6. évfolyamosok matematika felmérésén a Németh László Általános Iskola és Gimnázium teljesített átlagon felül, a 8. évfolyam szövegértési mérésén pedig a Szent István Általános Iskola. A 10. évfolyamnál készített vizsgálat szerint a Corvin Mátyás Technikum matematika oktatása, és a Bethlen Gábor Református Gimnázium szövegértésben elért pedagógiai munkája volt példaértékű.

beiratkozásfelmérésOktatási Hivatal