Jobban viselkednek és hatékonyabban vesznek részt az órán a diákok, ha a tanáraik sokkal gyakrabban dicsérik meg őket, mint hogy büntetnék, vagy leszidnák őket – derült ki egy tanulmányból, amely az Educational Psychology szaklapban jelent meg, és amelyet a CNN hírportálja szemlézett.
A tanulmány, amely dicséret alatt elsősorban nem is csak a jó válaszért, hanem az együttműködésért, a helyes órai viselkedésért való pozitív visszacsatolást érti, természetesen nem állítja, hogy a figyelmeztetések teljesen elhagyhatók, de ha egy tanár legalább kétszer annyit tud dicsérni, vagy akár el tudja érni a 3-4-szeres arányt is, akkor a diákok jobban viselkednek az órán, és ezáltal hatékonyabb a tanítás – derítették ki.
– Ahogy a tanár egyre nagyobb arányban használ dicséretet büntetés helyett, úgy javul a diákok feladatukra fordított figyelme is – mondta el a hírcsatornának Paul Caldarella, a mormon fenntartású Brigham Young Egyetem professzora.
A kisérletben 2,536 5 és 12 év közötti gyerek vett részt óvodásoktól a hatodikosokig, a kontrollcsoportba járó gyerekeket a tanáruk ugyanúgy tanította, mint eddig, a másik csoportot viszont a CW-FIT nevű program módszereivel, amely a tanárokat abban segíti, hogy a diákok viselkedését kezeljék. Ebben a tanár folyamatos pozitív visszacsatolásokat ad a diákoknak, akik gyakran dolgoznak csoportmunkában.
Megdicsérik például a helyes viselkedést, az együttműködést és a részcélok elérését.
A csoportok összehasonlításakor jelentősen jobbak voltak az eredmények nem csak órai munka, de ezáltal tanulmányi eredmények terén is azoknál, akiket gyakran dicsértek. Ha azonban a tanár gyakran szidja le a diákokat, azzal több diák is lehet, aki nem figyel oda, nem tartja be a tanár utasításait.
Egyébként nem volt egyértelmű „csúcspont”, amely fölött hirtelen megugrottak az eredmények, arra jutottak, a dicséretek növekedése egyenesen arányos az együttműködéssel és az odafigyeléssel a pedagógusra.
(CNN)