Tényleg észrevehetetlenek most? Nem inkább a sofőröket kellene rávenni, hogy kanyarodás előtt legyenek már szívesek belenézni a visszapillantó tükreikbe? És akkor megszűnnének a balesetek. A képen egy 2023-as baleset az Andrássy út, Batthyány utca kereszteződésénél.
A tram-trainnel három év alatt összesen hetvenegyszer ütköztek. Mindig a pórul járt személyautó vezetője volt a ludas, egyszer pedig egy kerékpáros tesztelte, hogy le tudja e lökni a sínről. Nem tudta.
Érthetetlen, hogyan lehet a vasútvillamossal ütközni, ugyanis a sínen haladó, s mindenütt elsőbbséggel rendelkező vasútvillamos nem kanyarodik az autósok elé hirtelen. Ráadásul a tram-train egy óriás a többi városi járműhöz képest. Sokkal nagyobb, mint a szegedi Tátra villamosok, vagy a Swingek. És folyamatosan felkapcsolt tompított fényszórókkal közlekedik. Sőt, Vásárhelyen több, kritikus helyszíne előtt – a Bocskai utcai illetve János téri körforgalom, a Batthyány utca és Andrássy út kereszteződése vagy a Kistópart utcai körforgalom – a figyelmes járókelők is hallhatják, gyakran csilingel. Nem azért, mert a vezetőjük barátnője valamelyik közeli házból integet a masinisztának, hogy estére várja és az így viszonozza! Hanem mert, ezeken a helyeken történt eddig a legtöbb karambol.
Az sem magyarázat, hogy az autóvezetők nem szoktak hozzá a villamosközlekedéshez. Ha csak a hozzá szokás lenne a nyitja, akkor Szegeden egyszer sem kellett volna ilyen balesetnek történnie. Ott ugyanis 1884 óra közlekednek villamosok, melyek hátsó ütközőin ükapáink még rövid gatyás kisgyerekként vidáman tujáztak. (Azaz két megálló közt azzal a tudattal blicceltek, hogy az ütközőn – menet közben – még sosem jelent meg egyetlen haragos karszalagos ember sem, fennhangon kiálva: Jegyeket, bérleteket kérem ellenőrzésre felmutatni!)
A tram-train sárgábbra festését, akár felmatricázását egyébként mint közlekedő is támogatom, a böhöm nagy, a kanyarokban élesen nyikorgó, kivilágított járművet tényleg feltűnőbbé kellene tenni. Kék színével most valósággal beleolvad az ég kékjébe….
Javaslom azt is, ha nem válik be a sárga, akkor – majdan – fessék át olyan feltűnő pirosra, amilyen a villamosok jellemző színe Londontól Isztambulig. (Kivéve a budapesti és magyar villamosokét, melyek ma is sárgán futnak, de akad kék villamos is – példádul Moszkvába). A sárga rikító, de rikítóbb a piros! Az ilyen színű járművek hátulról, szél ellenében és csukott szemmel is észrevehetőek, még azelőtt, hogy befordult volna az előző sarkon… Még a visszapillantóból is….
Nézegessen villamosokat jelentősebb Európa fővárosaiból.