Két érdekes dolog következik az elmúlt napokban az egyetemisták kedélyeit borzoló videóból, amelyben a BUSINESS CLASSban (sic!) utazó, saját bevallása szerint barátnőjével Máltán vállalkozó Anna leolt minden egyetemistát. Az egyik, hogy igen, 2020-ban még mindig abból lehet nézettséget csinálni, ha beszólsz jó sok embernek.
Ez a közösségi felületeken úgy működik, hogy az a jó sok sértődött ember maga adja a közönséged, ami már elég, hogy partnercégeknél azzal házalj, hogy influencer vagy, ha a fősodratú médiába akarsz bekerülni, akkor ismert arcoknak kell beszólni, ahogyan ezt legplasztikusabban a Perjés meg a Para kontra Ganxsta Zolee bulvárpárharc mutatta meg. Nem azért, mert ők csinálták a legjobban, hanem, mert utána elképesztő iróniával be is vallották az egészet és tanácsot kértek a Blikk újságírójától, legközelebb kinek szóljanak be, hogy még többen ismerjék meg a csatornájukat.
(Mellékszál, de töredelmesen be kell valljam, hogy bár Para-Kováccsal egyszer még voltam is együtt tévében, én is innen ismertem meg a csatornájukat, mentségemre legyen mondva, hogy azóta is követem. Erről Puzsér kiborulása jut eszembe – stílszerűen az RTL-en Balázsék egyik egyébként elég rövid életű műsorában – , amikor az akkor még létező Heti Válaszban készítettek vele a Csillag Születik-zsűrizés után egy interjút, amelyben feltették neki a kérdést, hogy „lesz-e még valaha az a független értelmiségi”, mint az előtt, hogy elvállalta ezt a szerepet az RTL-en, mire ő kifakadt, hogy de mielőtt elvállalta, a Heti Válasz egyszer sem kért tőle interjút, vagy kérdezte a véleményét bármiről is.)
A másik pedig a kamu egyetem, értéktelen diploma, stb. Én nem vagyok diploma-fetisiszta, én szerintem sokan vagyunk, akik már az egyetem alatt, a diploma megszerzése előtt tudtunk dolgozni a szakmánkban (kaptam is az ívet emiatt), akár ha félállásban is, de ettől nem értéktelen dolog egyetemre járni. Először is volt egy csomó olyan órám, ami nagyon fontos témákat járt körbe, sokat adott az alapműveltségemhez.
Másrészről, ha csak pusztán piacképesség szempontjából nézem, akkor azok a gyakorlati órák, szemináriumok, amelyek nagyon sok konkrét, a munkám során használható gyakorlati tudnivalót adtak, nos ezek az órák mondatják velem, hogy bár közkedvelt a kommunikáció- és médiatudományt a büfészakok tankönyvi példájaként emlegetni, ez óriási tévedés, ez speciel pont egy kifejezetten piacképes szak.
Nem minden szak egyformán piacképes, nem lesz automatikusan tuti megélhetésed az egyetem miatt, de általánosítani és összemosni minden egyetemistát a velük kapcsolatos legklisésebb előítéletekkel nem visz sehova, a büfészakozás pedig leginkább a valósággal nem igazán tisztában lévő emberek észosztása, ami nagyon sokszor konkrétan nagyon tévútra megy.
De a lényeg úgysem a tényleges tartalma a videónak, hanem, hogy már 120 ezer fölött jár a megtekintések száma, hamarosan csordogál a hirdetési bevétel. Megy a biznisz klasszban.