Az Orbán családot is gazdagítja a Belgrád-Budapest vasút

A 444.hu birtokában lévő dokumentumok szerint az Orbán család is gazdagszik a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítésével, amelyről több mint 10 éve, 2014-ben döntött a kormány.

A beruházást Kína nagy nemzetközi stratégiája, az Egy övezet, egy út kezdeményezés (Belt and Road Initiative) mintaprojektjeként jelentették be. A Kína kereskedelmi és hatalmi befolyását kiterjesztő program célja többek közt, hogy infrastrukturális fejlesztésekkel összekapcsolják az ázsiai és európai kontinenst. Amit lehet, eltitkolnak a projekttel kapcsolatban. Az építkezésről szóló törvénybe beleírták, hogy ha a projekttel összefüggő szerződések nyilvánosságra kerülése Magyarország külpolitikai érdekeit veszélyezteti, akkor ezek az adatok 10 évre titkosíthatók. Így titkosak a hitelszerződés részletei és az a hatástanulmány is, amit állítólag a projekt tervezett megtérüléséről készítettek – foglalja össze a 444.hu.

Most egy hozzájuk eljutott dokumentum alapján kiderült, hogy Orbán Viktor családjának, egészen pontosan az édesapjának is érdekeltségei vannak a vasútvonal építésében.

A projekttel nem csak ez a gond.

Egyrészt iszonyú drága, a 166 km-es magyarországi szakasz megépítésére több mint 2,25 milliárd dollárért kötöttek szerződést, ez mostani árfolyamon több mint 800 milliárd forint. A Budapest–Belgrád vonal szerb szakaszán is sikerült kilométerenként több mint egymilliárd forinttal olcsóbban kihozni az építkezést, mint a magyar részen.

Másrészt eladósodott az ország, mert bár a fejlesztés tervezett összértékének 15 százalékát a magyar állam állja önerőből, a maradék 85 százalékra a kínai fél ad hitelt. Végső soron ezt is a magyar államnak kell visszafizetnie, kamatostul. Optimista becslések szerint 130, a kevésbé optimista becslések szerint 2400 év alatt térülhet meg a beruházás. És bár állítólag erős volt a lobbi amellett, hogy a projekt Kecskeméten keresztül, Szeged és Szabadka irányában haladjon, a vonal végül nem érinti a térség nagyvárosait.

További gond az is, hogy az eredeti tervek szerint a vasútvonalnak már 2017-re el kellett volna készülnie, ám a projekt folyamatosan csúszott: a kivitelezési szerződést csak 2019-ben, a Kína és Magyarország közti hitelszerződést 2020-ban írták alá. A munkálatok ezután kezdődtek, a Budapest–Kelebia vasútvonalat 2022 májusában zárták le a felújítás miatt. Közben a projekt fél évre leállt, mert a kínai fél nem tudott az európai szabványoknak megfelelő biztosító- és vonatbefolyásoló rendszert kiépíteni.

Idén májusban – épp Hszi Csin-ping kínai elnök magyarországi látogatásának idején – a kínai állami médiából derült ki, hogy újraindul az építkezés. Orbán Viktor pár nappal később, szintén egy kínai „exkluzív” tévéinterjúban jelentette be, hogy a vasútvonal 2026-ra „teljesen biztosan” elkészül.

Miközben a MÁV lassú, de látványos haldoklásnak indult, és költségvetési gondok miatt 2022 óta számos infrastrukturális beruházás, többek közt vasúti pályafejlesztések elhalasztásáról döntött a kormány, a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést nem érintette a Lázár János által elrendelt beruházási stop.

A vasútvonal-beruházásban amúgy a Mészáros Lőrinc cégei is részt vesznek.

Az semmilyen nyilvános forrásból nem tudható, hogy ezek a cégek milyen alvállalkozókat bíznak meg, ahogy az sem, hogy mely cégektől és milyen értékben szerzik be a projekthez szükséges építőanyagokat. Arról, hogy az Orbán család bányájából szállítottak követ az építkezéshez, a 444.hu-hoz eljutott belső dokumentumokból lehet tudni.

Ezek szerint Orbánéktól a Mészáros-féle V-Híd vásárolt a vasútépítéshez használt, úgynevezett SZK1-es dolomit zúzottkövet.

A Dolomit Kft. árlistája szerint az anyagot tonnánként 6215 forint+áfa áron értékesítették 2023-ban, 2024-ben pedig már 7520 forint+áfába került – ez jóval magasabb ár, mint a versenytársaké. A 444.hu birtokában lévő iratok nem tartalmazzák a mennyiséget, és az árat sem. Az egyik dokumentumból annyi tudható, hogy a kínai kivitelező bruttó 1 milliárd forintos szerződést tervezett kötni „minimum 100 ezer tonna” gánti zúzottkő szállítására.

A Dolomit Kft.-ben az Orbán család több tagját is megtaláljuk – írja a 444.hu. A miniszterelnök apja, idősebb Orbán Győző a cég többségi tulajdonosa és ügyvezetője, és szintén ügyvezetőként dolgozik a vállalatnál Orbán Viktor testvére, ifj. Orbán Győző és az ő fia (Orbán Viktor unokaöccse), Orbán Dávid is.

Budapest-Belgrád vasútvonalgazdagságkínaiLázár JánosOrbán családOrbán Viktor