Hiába ingyenes, a közelében sincs a kormányzat által hangoztatott forgalomnak a tram-train járatok utasszáma. Már most „élesben”, azaz csúcsidőben negyedórás követéssel kellene közlekednie a vasútvilamosoknak, szűk négy hét múlva pedig fizetni is kellene érte. Vagy nem? Erről is kérdeztük az üzemeltető MÁV-Strart Zrt-t. Arról meg a beruházó NIF Zrt-t, mennyit költött reklámra. Milliárdos választ kaptunk.
„Az utasszámlálások szerint naponta átlagosan több mint 2000 utas veszi igénybe a tram-traint” – nyilatkozta a Délmagyarországnak március elején Mucsi László, a projekt tanácsadója. Hogy ez most sok vagy kevés, mikor térítésmentesen lehet robogni Hódmezővásárhely és Szeged között, mindenki eldöntheti maga, de néhány korábban megjelent adattal és a kormányzat által emlegetett számokkal azért érdemes összevetni ezt a mutatót.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára azt írta tavaly novemberben egy országgyűlési képviselő kérdésére, hogy a két város között naponta ingázó 15 ezer honfitársunk kiszolgálását biztosítja a tram-train. Ugyanez a szám szerepel Lázár János, a beruházás kormánybiztosának Indulunk című kiadványában. Nos ezektől jócskán elmarad a kétezres átlag, mint ahogy Volánbusz forgalmától is, hiszen megírtuk: novemberben, mikor még nem járt tram-train, közel 7000 utas váltott jegyet és vett bérletet a kizárólag Szeged és Vásárhely között közlekedő buszjáratokra, decemberben – mikortól már lehetett vasútvillamoson ingázni – megközelítőleg 5500-an választották a közúti közösségi közlekedést.
Csak találgatni lehet az okok kapcsán, de egy dolog bizonyos: november vége óta alig volt néhány olyan nap, amikor ne késtek volna a tram-train szerelvények, hiszen erről folyamatosan közöl statisztikát egy olyan oldal, amely a MÁV-EMIG rendszerből emeli át az adatokat.
Arról sincs tájékoztatás, végül mikortól lép életbe a végleges menetrend. Holott Lázár János korábban azt közölte sajtótájékoztatóján, március közepétől „élesben”, vagyis csúcsidőben legalább negyedórás sűrűséggel közlekedik majd a vasútvillamos a két város között. A MÁV ennél szerényebb volt, ők azt írták közleményükben: „a járatok csúcsidőszakban 20 percenként, azon túl 30 percenként, késő este 60 percenként fogják egymást követni. A reggeli időszakban, 6:20 és 7:10 között Hódmezővásárhely felől Szeged felé két többletjárat beiktatásával 10 perces követés lesz, amelyre az utasforgalom nagysága miatt lesz szükség.”
Szerdán megkerestük az állami vasúttársaságot, és az alábbi kérdéseket tettük fel:
- Mikortól sűríti a tram-train járatokat az üzemeltető MÁV a korábbi terveknek megfelelően?
- A járatsűrítés mekkora követési időt jelent a legforgalmasabb – reggeli és délutáni – időszakban?
- Várható-e, hogy a járművek futóműveinek cserélését követően teljesíteni tudja a tram-train a 100 km/h-s sebességet a két város közötti nyílt pályán?
- Mindenképpen fizetős lesz a szolgáltatás április 15-től?
Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ a MÁV-tól.
Pedig a tram-train népszerűsítésére is sok pénzt fordít a beruházó NIF Zrt. Meg is kérdeztük az állami céget, hogy a Hódmezővásárhely – Szeged tram-train beruházással kapcsolatos reklám és kommunikációs költségek mekkora összegűek voltak a 2018-2022 időszakra vonatkozóan. Közérdekű adatigénylésünkre azt a választ kaptuk, hogy két céggel összesen 2 milliárd 260 millió forint összegű szerződést kötöttek erre a feladatra.