Az Állami Számvevőszék szerint túlreprezentáltak a diplomás nők

Ez pedig demográfiai problémákhoz vezethet az ÁSZ szerint.

Az ÁSZ júliusban publikálta „Pink education” jelenség Magyarországon című elemzését. Ebben azt írják, hogy 2010-21 között is folyamatosan több nőt vettek fel a felsőoktatásba, ennek aránya 2022-ben 54,5% volt a férfiakkal szemben.

Arra voltak kíváncsiak 700 szülő és pedagógus megkérdezésével, hogy a hazai oktatási rendszer egyenlő esélyeket biztosít-e a fiúknak és a lányoknak, illetve milyen szerepet játszik a folyamatban a pedagógus szakma elnőiesedése. Azt is kérdezték hogy a válaszadók szerint a hazai közoktatás előnyben részesíti-e a nőies tulajdonságokat és emiatt sérülhet-e a nemek közötti esélyegyenlőség. Az ÁSZ szerint azért különösen fontos és érdekes a téma, mert a pink education (elnőiesedő oktatás) „nem csupán az ország versenyképességére lehet hatással, de az iskolarendszer társadalmi mobilitást előmozdító szerepét is negatív irányban befolyásolhatja.

A számvevőszék véleménye, hogy a nemi arányok eltolódásában közrejátszhatott a pedagógus szakma elnőiesedése, a tanárok 82 százaléka ugyanis nő.

Az ÁSZ szerint a pártalálásnál is nehézséget okoz ez a helyzet és a termékenység csökkenésének kockázatához is vezethet. Szerintük olyan oktatási stratégiára van szükség, amely a sikeres önálló felnőttkori életvezetésre készít fel. Így indokoltnak tartják a jelenség következményeinek mélyebb kutatását és az eredmények függvényében intézkedések meghatározását.

Nem csak a pedagógus képzésben, hanem más szakmákban is szép számmal vannak már diplomás nők. Ez, valamint a borítókép is illusztráció, a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karának ,,Sárgulásakor” készült 2022. május 13-án

Ráadásul a tanulmány szerint a nők is érdekeltek abban, hogy a férfiak jól teljesítsenek és sikeresek legyenek. Amennyiben a fiús tulajdonságok kibontakoztatása hátrányt szenved, az gazdasági károkat okoz.

A tanulmány szerint a közoktatásban előnyben részesítik a nőies/lányos tulajdonságokat a jó jegyek eléréséhez, pedig az elemzés szerint a közoktatásban nagyobb hangsúlyt kellene, hogy kapjon a változó munkaerőpiaci igényeknek hosszú távon is megfelelést biztosító kompetenciák és készségek átadása és fejlesztése, amik sokszor inkább fiús/férfias kompetenciák. Olyan oktatási stratégiát kell mihamarabb kialakítania a szakértőknek, amely nemtől függetlenül a sikeres önálló felnőttkori életvezetésre és az eredményes munkaerőpiaci jelenlétre készíti fel a fiatalokat.

Azt is írják, hogy a férfiakra jellemző kreativitás, a versengés és teljesítményorientáltság nem csupán a magyar gazdaság optimális fejlődéséhez szükséges, ezek a tulajdonságok a mindennapi élet szempontjából is fontosak. A lányok szorgalmasabbak, írják, de az elemzők rámutatnak, hogy „aki már megfigyelt kisfiút dekázás közben, az láthatja, hogy a férfiak rendkívül nagy koncentrációval tudnak feladatokat elvégezni.”

Állami Számvevőszékfelsőoktatás