Az a fránya statisztika

Óriási sikerként könyvelte el a kormány a vármegyebérletek bevezetését, Orbán Viktor miniszterelnök a leghatékonyabb miniszternek nevezte Lázár Jánost, mindezt egy olyan statisztikai adatra alapozva, aminek enyhén szólva is túlzó alapja van – derül ki Vitézy Dávid egyik posztjából, amire Pottyondy Edina youtuber is felhívta a figyelmet a kedd reggeli videójában.

Vitézy Dávid közlekedési szakértő egyik facebook-posztjában magyarázza el, hogyan nőhetett a vasutat használók száma drasztikusan az utóbbi időben. Merthogy a KSH adatai alapján óriási, 61 százalékos utasszám-növekedés látszik (a második negyedéves adatokban már 76). Vitézy szerint „ez nem egy mért, megszámolt adat, mint mondjuk a közúti forgalom esetében, hanem csak a legjobb indulattal is kozmetikázott statisztika, melyet az eladott jegyek és bérletek segítségével számolnak ki.”

És itt jön a csavar a történetben. A vármegyebérletek megjelenése után „Lázár János minisztériuma azt írta elő a közlekedési cégeknek, hogy a vármegyebérleteket 56 utasnak, azaz 28 oda-vissza útnak kell számolni havonta” – jelezte a közlekedési szakember. A problémát az Eurostat és a KSH is észrevette, a KSH ezért végül azt közölte, hogy “mivel a 2023-as év adatai már rendelkezésre állnak, és sikerült egyeztetnünk az adatszolgáltatókkal, azt látjuk, hogy a 2023 második negyedévétől kezdődő idősor nem homogén, és nem lehet összehasonlítani az előző időszakkal.”

Egyrészt az új bérletszámítási módszertan eleve 7 százalékkal több utazást számol egy bérletre, mint a régi hagyományos bérletek esetén, és jócskán többet, mint a korábbi egyesével eladott jegyek után számolt utasszám volt. Miközben semmi nem igazolja, hogy a vármegyebérletes utasok tényleg 28 oda-vissza vasúti utat tesznek meg havonta – lehet, hogy valaki BKK- vagy Volánbusz-bérletet vett régebben, most megérte neki helyette a vármegyebérlet, de csak havi egy-két alkalommal ül vonatra. Mégis, a statisztikában 56 utasnak fog látszani – állítja Vitézy.

A közlekedési szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy „ha már a KSH szerint sem összehasonlíthatóak ezek az adatok, akkor talán Lázár János teljesítményét se ebben mérjük. Szerencsére, a késési adatok módszertani nyilvántartása nem változott, ott jobban látszik az elmúlt két év teljesítménye, a minőségi zuhanórepülés.”

Vitézy azt állítja „ha Lázár János közlekedési miniszteri munkájának sikerét csak hamis statisztikák igazolják, az elég nagy baj. Nem neki, mert ezek szerint a főnöke így is elégedett vele, hanem nekünk, utasoknak.”

A drasztikus utasszám növekedés (forrás: Vitézy Dávid Facebook-oldala

A furmányos statisztikai számítás Pottyondy Edina érdeklődését is felkeltette, aki az alábbi videón 07:04-től foglalkozik a témával.

Központi Statisztikai HivatalLázár JánosMÁVPottyondy Edinavármegyebérletvasútvasúti közlekedésVitézy Dávid