Vagy az üzemanyagár nő meg nagyon hirtelen, vagy töltőállomások zárnak be. De lenne egy harmadik út is, ami egy kutatás szerint Magyarországon is járható lenne.
Jövő kedden a 95-ös benzin és a nem prémium gázolaj árát 480 forintban maximáló rendelet hatályát veszti és a kormánynak döntenie kell, hogy hosszabbít vagy hagyja, hogy az árakat ismét a Brent és a forint árfolyama, illetve a piac határozza meg.
Szakértők arra számítanak, hogy a kormány meghosszabbítja az „ársapkát”, hiszen ellenkező esetben a benzin ára 510, a gázolajé 530 forint lenne. Ez körülbelül 1500, illetve 2500 forint többletet jelentene 50 liter üzemanyag tankolásakor, mint most.
A kérdés az, hogy az autósok bosszankodása, vagy benzinkutak – ideiglenes – bezárása jelent nagyobb politikai veszélyt. A hosszabbítás ráadásul ördögi kört is beindíthat, ugyanis ha bezár egy egység, akkor az emberek máshová mennek és ott fogják növelni a veszteségeket, ami miatt az a kút is bezár és így tovább.
Lenne persze egy másik lehetőség – amivel Lengyelország él is -, az adócsökkentés. Ez a gyakorlatban az áfát jelenti, hiszen a jövedéki adónak van egy egész unióra kiterjedő minimum szintje, amely ráadásul a jelenlegi forintárfolyam mellett még magasabb is, mint Magyarországon. Nem véletlen, hogy a Pulzus reprezentatív kutatásában a válaszadók 63 százaléka is úgy véli, hogy adócsökkentéssel kellene enyhíteni az autósok terheit, nem pedig a vállalkozásokra terhelni azt – írta a napi.hu.
26 százalék hosszabbítana további 3 hónapra, 14 százalék pedig egy eddig nem tárgyalt megoldást preferálna: azt, hogy a rászorulók kapjanak valamilyen kedvezményes üzemanyag-kupont. Ez érintheti például azokat az embereket, ahol nem jó a tömegközlekedés és autó nélkül nehezen jutnának el munkába.
Mindössze 8 százalék nem hosszabbítana, 11 százalék pedig nem tudja a megoldást. (A kutatásban több választ is meg lehetett jelölni, ezért az arányok összege magasabb mint 100.)
A 480 forintos üzemanyag áfája 102 forint, két százalékpontos csökkentés (25 százalék) esetén már csak 96 forintot kellene fizetni, ha pedig az EU-ban létező legalacsonyabb, 19 százalékra mérsékelné a kormány az áfát, akkor kevesebb mint 77 forint lenne ez a közteher literenként.
Ha viszont az áfacsökkentéssel együtt a hatósági ár is eltűnne, akkor 19 százalékos szint esetében a benzin 510 forint helyett 483, a gázolaj pedig 530 helyett 501 forint lenne.
Bár az adócsökkentés támogatottsága elsöprő, van némi differencia a válaszadó lakóhelyének függvényében. Jól látszik, hogy minél nagyobb településen lakik valaki, annál inkább az államkasszára terhelné ezt: Budapesten az emberek 70, a községekben pedig 58 százaléka.