A sajtópiac felén már ott tenyerel a NER

Immár legalább 50 százalékos a kormányzati kontroll a közéletet tematizálni képes sajtótermékek piacán. A 88 országos jelentőségű médium közül 44-et birtokol a Nemzeti Együttműködés Rendszere – ezen belül a politikával is foglalkozó televízióknak és napilapoknak a kétharmadát.

Különleges listát készített a hazai közéleti médiapiac szereplőiről a Válasz Online. 88 olyan országos jelentőségű médium hátterét vizsgálták meg gyűjtésük során, amely képes befolyásolni a közéletet.

A felsorolásból szándékosan kihagyták a pártok kommunikációs osztályával, pártalapítványokkal szervezetileg is összeforrt sajtótermékeket (Nyugati Fény, Jövő TV, Alfahir.hu, N1TV), és nem vették figyelembe az önálló tartalomgyártás helyett másodközlésre vagy bloggyűjtésre berendezkedett oldalakat (Propeller, Blogstar, Új Magyar Fórum, Gondola.hu), továbbá azokat a kiadványokat sem, ahol az impresszum alapján nem lehet egyértelműen beazonosítani, hogy kikből áll a stáb (Kuruc.info, Vadhajtások, Privát Kopó és még sokan mások). A megyei laphálózat tagújságjait nem külön-külön, hanem egy egységként számolták el az összeállításban, mert együtt értelmezhetők országos médiumként.

A gyűjtés végeredménye szerint darabszámra immár 50 százalékos a kormányzati kontroll a közéleti sajtópiacon.

Azt viszont nehéz megmondani, hogy „elérésben”, vagyis az olvasók, nézők, hallgatók számát tekintve merre fele billen a mérleg nyelve, mert a nyilvánosság fórumai közül sokan nem auditáltatják a látogatottsági adataikat – anyagi vagy más megfontolásokból.

médiaNemzeti Együttműködés Rendszere - NER