Erről nyújtott be a nyugat.hu leírása törvényjavaslatot Semjén Zsolt szerdán. Ez lehetővé tenné a kormányzat számára, hogy az önkormányzat akaratával szembe menve átminősítsen területeket, akár zöldterületeken is beruházásokat valósíthasson meg, illetve megvonná azt a jogot az önkormányzatoktól, hogy saját területükön meghatározzák a rendezési tervet, és ezen belül az építési szabályokat.
A kormány ennek mentén akár érvényes önkormányzati rendeleteket is törölhetne.
„Tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet esetén a Kormány rendeletben meghatározhatja az érintett építési övezet és építési telek vonatkozásában a településrendezési és építési követelményeket. A területileg érintett települési önkormányzat – a fővárosban a fővárosi vagy a kerületi önkormányzat – hatályban lévő településterveinek a Kormány rendeletében meghatározott szabályokkal ellentétes szabályai nem alkalmazhatóak.”– írják a törvényjavaslatban.
Bár, ahogy arra a nyugat.hu is emlékeztet, és mi is írtunk róla korábban, hogy mi indokolja 2015 óta a migrációs veszélyhelyzet fenntartását, amikor már 2017-ben sem teljesültek állítólag a tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet elrendeléséhez szükséges feltételek, azt nem tudni. Mint ahogy azt sem, milyen összefüggés is van a migrációs veszélyhelyzet és a településrendezés között?
Az általános indokolás szerint egyébként a törvényjavaslat célja, hogy az építésügyi szabályozás ésszerűsítésére irányuló törekvések részeként a helyi építési szabályzat (illetve a többi településfejlesztési és településrendezési döntés) elkészítési rendjét és tartalmi elemeit egyszerűsítse. A törvényjavaslat a jogi szabályozás felülvizsgálatával a párhuzamosságokat, a digitális egyeztető felülettel szükségtelenné váló tervezési részeket kivezeti a hatályos rendelkezések közül, egyben az elektronikus alkalmazással gyorsítja a településterv-készítés folyamatát. Mindez egyrészt hozzájárul az építkezések felgyorsításához, másrészt a települési önkormányzatok településfejlesztési és településrendezési tervezéséhez kapcsolódó adminisztrációs terhei is csökkenek.
Másrészt az önkormányzatok által elkészítendő fejlesztési és rendezési dokumentumok száma racionalizálódik azáltal, hogy a jövőben településenként egy fejlesztési és egy rendezési típusú terv fog készülni. A településfejlesztési koncepciót és a településfejlesztési stratégiát a településfejlesztési terv, a településrendezési eszközöket (és ennek részeként a településszerkezeti tervet) pedig a településrendezési terv váltja fel, amelyek együttes megnevezése a „településterv”.
A javaslatot a jelen lévő képviselők 2/3-ának igen szavazatával lehet elfogadni.
Forrás: nyugat.hu