A vasúttársaság alaptalannak, jogszerűtlennek és felelőtlennek tartja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) sztrájkbejelentését, ezért a MÁV-Start benyújtotta ellenkérelmét a sztrájk jogellenességéről dönteni jogosult Fővárosi Törvényszékhez – közölte a MÁV hétfőn az MTI-vel.
A közleményben azt írták, a sztrájkfenyegetés felelőtlen hangulatkeltés, és nem szól másról, mint a kezdeményező szakszervezeti vezetők egyéni ambícióiról.A MÁV-Start tudatta, hogy az együttműködési kötelezettségének eleget téve hétfőn megtartották az első sztrájkegyeztetést a Mozdonyvezetők Szakszervezetével, amely változatlanul fenntartotta sztrájkkövetelését. A vasúttársaság a közleményében kifejtette, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezetének sztrájkfenyegetését azért tartják jogellenesnek, mert a bérmegállapodás módosításakor a kollektív szerződést kötő szakszervezetek kijelentették, a 2021. és 2022. évre vonatkozó bértárgyalásokat lezártnak tekintik. A hároméves bérmegállapodásban foglaltak a MÁV-Start Kollektív Szerződésének a részét képezik, így a megváltoztatása érdekében meghirdetett sztrájk a sztrájktörvény értelmében jogellenesnek minősül.
A MÁV úgy véli, hogy valótlan a Mozdonyvezetők Szakszervezetének az az állítása, amely szerint tavaly nem történt többletkifizetés. A munkaadó ismertette, hogy 2021-ben a MÁV-Start több más egyéb bérjellegű juttatás mellett alanyi jogon járó SZÉP-kártya juttatást vagy a munkavállalók döntése szerint készpénzt utalt a munkavállalók részére összesen 300 ezer forint értékben. A közleményben kiemelik: a MÁV-Start a mozdonyvezetők felelősségteljes munkáját javadalmazásukban elismeri, keresetük 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett tavaly év végéig. A 2022. január 1-jétől megvalósított, 10 százalékos béremelés tovább növeli járandóságukat. A mozdonyvezetők MÁV-Volán-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete tavaly meghaladta a 700 ezer forintot – írták a MÁV közleményében. Hangsúlyozták, hogy a tavaly megkötött, 2022 januárjában módosított, és jelenleg hatályos hároméves bérmegállapodásban foglaltakat a munkáltató 2021-ben maradéktalanul betartotta, és 2022-ben is betartja. A hároméves bérmegállapodás megkötésekor a felek számos körülményt mérlegeltek, az év eleji módosításkor figyelembe vették a minimálbér és a garantált bérminimum változásait, és tulajdonosi engedély birtokában elfogadták a szakszervezetek bértorlódás kezelésére irányuló követelését is. A hároméves bérmegállapodás fedezetet biztosít az inflációs hatásokra, a bérfejlesztés és a béren kívüli juttatások nettó értéke jelentősen meghaladja a 2021-re megállapított és a 2022-re prognosztizált infláció együttes hatását – olvasható MÁV közleményében.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete február 2-án közleményben tudatta, küldöttközgyűlésükön úgy döntöttek, hogy 2022. március elején határozatlan ideig tartó sztrájkot hirdetnek a vasúti személy- és áruszállítás területen, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset veszteségük kompenzálására. A MOSZ tagsága nem fogadja el, hogy a 2021. évi nulla százalékos béremelés és a magas infláció miatti reálkereset-veszteséget a munkáltató nem kompenzálja – írta a szakszervezet.