A brutális energiaárak apropróján az mfor.hu megkereste a nagyobb áruházláncokat, azt tudakolván, vajon ők hogyan reagálnak a megváltozott helyzetre.
Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője a következőt válaszolta: „Mind az áruházakat, mind a logisztikai központokat LED-világításra cseréltük, de még a hűtőbútorokét is, mellyel jelentős fogyasztást takarítunk meg. Áruházaink intelligens épületfelügyeleti rendszere a legenergiahatékonyabb szellőzés- és világításvezérlést biztosítja. Ennek köszönhetően a bolti világítás jelentős része, valamint a parkolóvilágítás lekapcsol az utolsó vásárló távozása után, az utolsó dolgozó távozását követően pedig, az áruház beriasztásakor a maradék világítás is megszűnik.”
Az intelligens rendszer felel azért is, hogy a parkolóvilágítás csak megfelelő külső fényerő esetén úgynevezett „alkonykapcsolóval” kapcsoljon ki-be. A reklámvilágítások csak nyitvatartási időben működnek, s a rendszer figyeli az áruházban az elhasznált levegő mennyiségét is, és csak szükség esetén indítja be a szellőzőberendezéseket.
Új áruházainál és a boltok területén VRV hűtő- fűtőberendezéseket alkalmaznak.
,,Logisztikai központjainkban és áruházainkban a technológiai hűtés hulladékhőjét hővisszanyerővel visszaforgatjuk a csarnokok fűtésére, és folyamatosan bővítjük napelemekkel ellátott boltjaink számát. A bolti mélyhűtők leolvasztását folyamatosan ütemezzük, a boltok raktáraiban a használaton kívüli hűtőkamrákat pedig minden esetben lekapcsoljuk. Jelenleg épp elektromos fogyasztás almérőket építünk ki áruházainkban, hogy a fogyasztás folyamatos ellenőrzésével a felesleges áramfogyasztást megakadályozzuk” – teszi hozzá a vezető.
Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője arról számolt be, hogy az új és a felújított üzletekben már a hűtőbútoroknál is csak LED-lámpákat és úgynevezett transzkritikus CO2 hűtéstechnikai rendszereket használnak, a hűtőrendszerek hulladékhőjét használják fel a fűtéshez és a melegvíz előállításhoz, és földhőszivattyút alkalmaznak egyes új és felújított üzletükben, ahol ennek kiépítésére volt lehetőség, az új és felújított boltjaikat hőszigetelik. Intelligens épületüzemeltetési szoftverük náluk is automatikusan szabályozza a belső hőmérsékletet, és elektromos autótöltőket szereltek fel.
Az új energiahelyzet miatt az eddigi két napelemmel ellátott áruházuk számát is bővítik, és ezentúl minden üzletben nagyobb figyelmet fordítanak a világítás és a gépek kikapcsolására.
Ha nincs szükség a fagylaltoshűtőkre és mirelitkádakra, akkor olvasztási ütemtervet készítenek, záráskor a világító testeket és a légcserélő rendszereket épületen belül és kívül is lekapcsolják éjszakára. A tetőkön található logók, totemek és pilonok világítását is mindenhol lekapcsolják zárás után, kivéve a bevásárlóközpontokon.
A Tesconál jelenleg is számos opciót vizsgálnak, miközben az elmúlt néhány évben ők is már minden áruházukban LED-lámpákra cserélték a hagyományos izzókat az eladótérben, azon kívül pedig jelenleg is folyik a csere.
„Ezzel mind az eladótér, mind a hátsóterületek esetében több mint 2-2 millió kilowattóra villamosenergia megtakarítást érünk el évente” – írták válaszukban. Áruházaikban 100 százalékban megújuló energiát használnak, ahol nincs éjszakai árutöltés, a világítást a zárást követően mindenhol lekapcsolják, hűtőik többsége direkt ajtókkal felszerelt.