A Közlekedő Tömeg szerint teljesen megszűnhet a személyszállítás néhány, augusztusban bezárt vasútvonalon

Az Egyesület szerint ugyanis radikálisan lecsökkentek az utasszámok több helyen. December 10-től újabb, ráadásul határon túli területeket érintő vonal lehet csonka, épp miután Szeged és Szabadka között újraindult a forgalom.

A Közlekedő Tömeg információi szerint több, augusztusban bezárt és azóta buszokkal pótolt vasútvonalakon is teljesen megszűnhet a személyszállítás. A várhatóan január 1-jén életbe lépő intézkedést a buszok alacsony kihasználtságával támasztaná alá a minisztériumi tervezet, noha pont a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylése bizonyította be nemrég: az utasok a buszoztatás következtében pártoltak el a járatoktól, volt olyan vasútvonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt a vonatpótlás hatására.

Véleményük szerint a vonatok megszüntetése után a pótlóbuszok gyors leállítása is rámutat, hogy a vasútvonal-bezárások helyett ,,módváltásról” szóló és az utasok minőségibb kiszolgálásáról való kommunikáció mindössze a vidéki térségek lakóit sújtó vonalbezárások letagadását szolgálta, az itt élők számára minőségi vasúti közlekedés nyújtása pedig Lázár Jánosék számára sem politikai prioritás.

Mindezek mellett pedig december 10-től újabb vasútvonalon, Mátészalka és a romániai Nagykároly között állnak le a vonatok, melyek a továbbiakban csak a magyarországi Tiborszállásig közlekednek – az intézkedés következtében teljesen megszűnik a közösségi közlekedés a jelentős részben magyarok lakta Észak-Partium városai és a szomszédos magyarországi városok között. (Valóban, a 2022-23-as menetrendben a 115. számú vonal még Nagykárolyig – a kiírásban Carei- tartott, míg 2023-24-ben már csak Tiborszállásig.)

Az Egyesület szerint a közlekedéspolitika koncepciótlanságát mutatja, hogy míg Lázár János nagyívű fejlesztésként kommunikálja a nyolc éve megszüntetett Szeged-Szabadka vonatok újraindulását, a hasonló kihívásokkal küzdő, ám milliárdos vasútfejlesztési projektekkel nem érintett térségekben pont ennek ellenkezője, a határon túli magyar közösségekkel egyetlen közösségi közlekedési kapcsolatot jelentő vasút leépítése játszódik le, áll a Közlekedő Tömeg szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményében.

A borítókép illusztráció.

bezárásokÉpítési és Közlekedési MinisztériumLázár JánosMávvasútvonal