Miközben az elmúlt években a Közlekedő Tömeg nyomására általánossá vált a jövő évi menetrend társadalmi konzultációra bocsátása nyaranta, idén ez elmaradt. Azonban amint a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. honlapján közzétett üzemi menetrend-tervezetek mutatják, nem ok nélkül titkolja a részleteket a Lázár-minisztérium – közölte a Közlekedő Tömeg.
A titkolózás oka, – véli az egyesület, – hogy a decemberi menetrendváltástól várhatóan számos vasútvonalon jelentősen nőni fog a személyszállító vonatok menetideje. Lázár János minisztersége alatt tehát már másodjára lassulhatnak a távolsági vonatok, másfél évtizede állandó menetrendi struktúrákat, csatlakozási rendeket szétverve ezzel.
Az ország számos vonala érintett, most csak a Hódmezővásárhely térségében működő vonalakat mutatjuk:
- BÉKÉS IC (120): a csabai InterCityk menetideje 4 perccel nő.
- A 121-es vasútvonalon Kétegyháza és Mezőhegyes között Mezőhegyes felé 8, ellenirányban mintegy negyed órával (!) növekszik a menetidő.
- NAPFÉNY IC (140): A Szegedi InterCityk menetideje 7 perccel, 2 óra 33 percre nő.
- Szeged-Békéscsaba (135) vasútvonal: Hódmezővásárhely-Orosháza között 32 percre nő a menetidő, ezáltal a mostani, óránkénti ütemes közlekedés ellehetetlenül: kétóránként marad közvetlen Szeged-Békéscsaba vonat.
- Szentes környéki vonalak (130, 147): Kiskunfélegyháza és Szentes között hét perccel, 61 percre nő a menetidő, Félegyházán a Szentes felé induló vonatnak 20 perces átszállása lesz Budapest felől. Szétesnek a szentesi csatlakozások Szolnok irányából és irányába.
A Közlekedő Tömeg szerint bizonyosan kerülnek még olyan változtatások a jövő évi menetrendbe, amelyek komoly hatással lehetnek majd azokra, akik elvből vagy kényszerűségből, de kitartanak a fenntartható közösségi közlekedés mellett. Kérik a minisztériumot, hogy az előző évek gyakorlatának megfelelően folytasson társadalmi egyeztetést a menetrend átalakításáról.