Egy kisbolt képtelen hosszabb távon versenyben maradni, mert nem tudja olyan könnyen más terméken behozni az árstop miatt nyakába varrt veszteséget, mint egy multi. Egy hódmezővásárhelyi ABC tegnap bejelentette, január végén lehúzza a rolót.
Kevesebbet költenek a magyarok a kiskereskedelemben, a független kisboltokban pedig mind jobban szűkül a kereslet. E folyamat veszteseiről írt cikket a G7. A lap összegzése szerint tavaly novemberben a vásárlók összesen 524,6 milliárd forintot költöttek el a magyarországi élelmiszerboltokban. Egy évvel korábban, azaz 2021 novemberében ez az adat még csak 414,8 milliárd forint volt, a növekedés így nominálisan nagyon jelentős, 26,5 százalékos. Ugyanakkor – figyelembe véve az inflációt – reálértékben nemhogy többet, de jelentősen kevesebbet költött a lakosság az élelmiszerboltokban: a csökkenés 17,3 százalékos volt.
A piac tehát erősen zsugorodik, a lakosság kénytelen visszafogni a költését, értékben és mennyiségben egyaránt. 2022 első hat hónapjában már több mint 350 bolt zárt be (illetve ennyi az újonnan nyílt boltok és a bezárt boltok egyenlege). Az Aldi-Lidl-Penny hármas az utóbbi években vált – a nemzetközi trendeket követve – igazán népszerűvé Magyarországon. A GfK piackutató egy korábbi adatközlése szerint a magyar vásárlók a költéseik 30 százalékát hagyták ebben a három boltláncban, és már akkor azt jósolták, hogy ez az arány 2024-re elérheti a 36-38 százalékot. A független kisboltok szegmense 10 év alatt 14-ről 8 százalékra esett vissza, ez valószínűleg ma már ennél is kevesebb, mert a diszkontok gyakorlatilag minden más bolttípus elől szerzik meg a piac egyre nagyobb részét.
A G7 rámutat: egyre inkább látszik, hogy az árstop mélyíti a magyar és nem magyar hátterű vállalkozások közötti szakadékot, és ennek pusztán az az oka, hogy a magyar családi vállalkozások vagy a magyar hátterű boltláncok eleve rosszabb helyzetből kapták a nyakukba az intézkedést.
A kisboltosok nem tudják olyan könnyen más terméken behozni az árstop miatt nyakukba varrt veszteséget, mint egy multi, mert eleve nincs olyan széles termékválasztéka a boltjaikban, de ami van, annál is csak nehezen tudja tartani az árversenyt, ha pedig emelnek, akkor végleg elvesztik azt.
Nem véletlen, hogy épp a magyar boltok érdekeit képviselő Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség kérte most már nagyon határozottan a minap azt, hogy az árstopot azonnal töröljék el, mert abba a magyar boltok fognak leginkább belerokkanni.
Tegnap a vásárhelyi Rizsör ABC jelentette be, őket is utolérte a súlyos áremelések tömkelege, és bezárásra kényszerülnek, így január végéig tudják csak kiszolgálni vevőkörüket.