A gyakorlatban elégedettek a közétkeztetéssel

A mai közgyűlési ülésen Boros Attila, a Prizma Food Kft. vezérigazgató-helyettese tájékoztatta a közgyűlést a közétkeztetés első 10 hónapos Vásárhelyi tapasztalatáról. Minden panasznak utánamentek, felmérték az iskolaigazgatók, az óvodavezetők segítségével a gyerekek elégedettségét, egy felméréssel pedig a felnőttek elégedettségét. A gyakorlat azt mutatja, a vásárhelyiek csak az EMMI rendeletben foglalt sómennyiséggel nincsenek megelégedve. A többi panasz csak egy bizonyos hírpotálon olvasható.

A szakember elmondta, hogy elkészültek a szerződésben vállalt konyhafelújítások, mintegy 200 millió forintos beruházás keretében modernizáltak 2 konyhát.

Miután egy helyi portálon belefutottak több olyan cikkbe is, amiben azt írták, hogy Vásárhelyen a közétkeztetésből idén mintegy 120 gyerek vonult ki, valamint számos negatív kritikával találkoztak – szülői, olvasói levelekre hivatkozva – utánajártak.

A cégvezető elmondta, hogy miután harmadik legnagyobb közétkeztető cég az övék, az a tapasztalatuk, hogy a szeptemberi megrendelések mindig alacsonyabbak, mint a januáriak. De Vásárhelyen a gyerek-létszám csökkenése azzal is magyarázható, hogy egész egyszerűen kevesebb a gyerek. Idén szeptemberben 3 iskolában egy-egy első osztállyal kevesebb indult, vagyis három osztálynyi gyerekkel kevesebb gyerekszámból kellene kiindulni.

A negatív kritikák hírére reagálva felkerestek minden iskolát, tárgyaltak az iskolák igazgatóival. A tanintézmények vezetői elégedettek voltak a szolgáltatással, azt jelezték, hogy minden rendben van. Apróságokat jeleztek nem pozitív visszacsatolásként, ezek nagy része a cukor- és sótartalommal volt összefüggésben.

Boros Attila elmondta, hogy nagyon szigorú EMMI-rendeleteknek kell megfelelniük, és nem tud elmenni amellett a tény mellett, hogy a 2011-ben született javaslat és a 2015-ben bevezetésre kerülő rendelet lehetőséget adott a közétkeztetőknek a folyamatos átállásra a minimalizált só és cukor mennyiségekkel készített ételekre. Ezek a változások azonban elkerülték a várost, ezt nem csak az ételt fogyasztók reakcióikból látják, hanem a dolgozókat is átvették, akik elmondták az addigi szokásrendszert, látták milyen receptúrák alapján főztek.

Ezért szembesültek drasztikusan só-csökkentett ételekkel a vásárhelyiek januárban.

Abban az iskolában, ahol az igazgató azt jelezte, hogy vannak panaszok, szülői fórumot hirdettek. Erre összesen négy szülő ment el, három SZMK-s anyuka kifejezetten azért, hogy megköszönje a szolgáltató munkáját, és megelégedettségét fejezze ki.

Az összes óvodavezetővel is folyamatosan konzultálnak, a visszajelzések alapján alakítják az étrendet is. Az összes óvodát tekintve 95%-os megelégedettséggel találkoztak.

A cég képviselője azt is elmondta, hogy az előírt sótartalmat a legnehezebb betartani, hiszen az annyira alacsony, hogy sokszor az alapanyagok többet tartalmaznak

A cég a lehető legszorosabb kontroll alatt működik, a hatóságok a más településeken évente 2-3 alkalommal ellenőrzik őket, Hódmezővásárhelyen a kormányhivatal munkatársai 10 hónap alatt 26 ellenőrzést tartottak. Ez 16 helyszíni ellenőrzést, és 10 adatkéréses vizsgálat többsége az EMMI rendelet betartását vizsgálta. És bár a cég képviselői kérték, hogy lazítsanak, kizárólag a só vonatkozásában, de a Csongrád megyei hatóság hajthatatlan. Az viszont jó hír, hogy az EMMI rendeletének módosítását tervezik, a cukor és a sótartalmat tekintve talán lazítanak majd az előírások.

Boros Attila felhívta a szülők figyelmét, hogy ha a szolgáltatásukkal szemben panaszuk van, akkor célszerűbb lenne a szolgáltatóhoz fordulni, nem pedig online portálhoz.

A minél könnyebb visszajelzés érdekében létrehoztak egy emailcímet, ahová mindenki megküldheti panaszát. Ez a etkeztetesreklamacio@prizma.hu cím, ahová ahogyan eddig is, minden beérkezett panaszt kivizsgálnak. tény, hogy eddig a cégnek nem jeleztek, ők maguk eredtek nyomába a nyilvános felületen panaszkodók észrevételeinek, sőt, a helyi portáltól is kérték, hogy kapcsolják össze őket azokkal akik az állítólagos jelzéseket küldték. Ez utóbbi nem történt meg.

A Prizma Food Kft Vásárhelyen kívül további 47 ezer adag ételt gyárt le naponta, és mindenhol meg vannak elégedve az általuk kínált étkekkel. Éppen ezért nagyon nagy figyelmet szenteltek annak, hogy kiderítsék: valóság-e a sajtóban keringő elégedetlenség.

Ennek érdekében egy felmérést is elvégeztek, a befizetőket, tanárokat, szociális ellátásban résztvevőket kérdezték. Az 1224 értékelést egyesével feldolgozták. Ebből mindössze 80 darab kiértékelésben fogalmaztak meg negatívumot, ezek 90%-a a sótartalom hiányát és az ízetlenséget emelte ki. Páran az étel állagát kifogásolták, mondván, hogy túl híg az étel és mindössze 3 panasz érkezett a mennyiségre. Más településeken soha nem merült fel mennyiségi panasz, ettől függetlenül emeltek az adag mennyiségén. A cégvezető elmondta, hogy amikor darabszámos étel van, pl. csirkecomb, ott csak korlátozott mennyiségben tudnak plusz adagokat küldeni, de levesek, főzelékek, köreteket tekintve szinte korlátlan mennyiségben lehet repetázni. „Éhes gyerkőc Vásárhelyen egyetlen intézményben sem marad” – hangsúlyozta a cég képviselője.

Boros Attila a beszámolóban azt is elmondta, hogy a NÉBIH szeptember 13-án érzékszervi és minőségi vizsgálatot végzett a megyében, és a vásárhelyi közétkeztetés ételeit átlag felettinek értékelték.

A szülőknek is van egy jó híre: teljesen nyitottak a konyháik. Bármelyik szülő elmehet, kóstolhat ingyenesen és győződjön meg arról, hogy mit esznek a gyerekek.

Szabó János alpolgármester elmondta, hogy a hivatal is megbízott egy dolgozót, aki a minőség és mennyiségi ellenőrzéseket végzi, előre meg nem határozott helyeken, illetve a hivatal dolgozói is naponta 2 adag ételt kóstolnak. Sokan azt hiszik, hogy ezek válogatott ételek vagy adagok, de a hivatal minőségellenőre ezt is szokta figyelni.

Az alpolgármester kiemelte, hogy nagyon fontosnak tartja a cég profi panasz- és ügyfélkezelését, örömét fejezte ki, hogy most modern konyhában, korszerű technikával állítanak elő egészséges ételeket.

Ugyanakkor Szabó János arról is beszámolt, hogy Walterné Böngyik Terézia iskolaigazgató jelezte, hogy az iskola sportolóinak nagyobb étel-adagra lenne szükségük, de a sportolást igazoló dokumentumokat hiába várták, az igazgatónő nem küldte meg.  

Cseri Tamás képviselő is hozzászólt a beszámolóhoz, azt kifogásolta, hogy sokat beszélnek a sótartalomról, de hozzá olyan hírek is eljutottak, hogy például a levesben nem volt elég tartalom (répa, tészta, stb).

Boros Attila elmondta, hogy szabályozottan lehet tálalni, egyszer meg kell keverni a levest, és utána meríteni a kanalat, amivel tálalják, de elismerte, hogy itt valóban lehet hiba a rendszerben, bármilyen szigorú is a belső ellenőrzésük. Mindenképpen figyelni fognak erre a jövőben.

KözétkeztetésPrizma Food KftSzabó János