A hódmezővásárhelyi Cigány Nemzetiségi Tanács szervezésében, a Bűnmegelőzési program keretein belül a bullying-jelenségről, vagyis az (iskolai) zaklatásról tartott három, a témában jártas szakember előadást csütörtökön a Városháza dísztermében. A meghívott hallgatóság elsősorban pedagógusokból és segítő szakemberekből állt, de szülőként is jó néhányan részt vettek a programon, ahol nemcsak a gyermekek közötti bántalmazás okairól, de a következményekről és a megelőzésről, illetve a probléma kezeléséről is sok gyakorlatias információt hallhattunk.
Márki-Zay Péter polgármester köszöntőjében elmondta: nagyon fontos témáról lesz szó az előadásokon, hiszen a gyermekvédelem az utóbbi időben különösen a központba került. Vásárhelynek pedig fontos, hogy családbarát legyen – emelte ki a polgármester, aki felsorolta azokat a fejlesztéseket – a bölcsődefejlesztésektől a játszóterekig – amivel városunk jobb hely lett a családok számára. Bár Hódmezővásárhely sokat tett az előítéletek ellen, az iskolában mégis számos oka lehet annak, hogy valakit bántsanak vagy kiközösítsenek – hangsúlyozta.
Az a társadalom, amelyik elfogadó és a kereszténység szellemében vett elfogadást állítja példának, az tud hatékonyan fellépni a jelenség ellen
– fejtette ki Márki-Zay Péter, hozzátéve, ezt a szeretetteljes közeget szeretnék Vásárhelyen is megteremteni.
A rendezvény szervezője, moderátora és házigazdája Tóth István roma referens volt, aki ezt követően egyenként bemutatta az előadókat.
Tóthné Bolla Eszter klinikai szakpszichológus, Szabó Csilla rendőrfőhadnagy, a Csongrád-Csanád Megyei Rendőr-főkapitányság áldozatvédelmi referense és Kiss Mária Rita tanszékvezető-helyettes, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar ATT tanszékének főiskolai docense – három szakember, akik jártasak a bullying, vagyis a zaklatás jelenségének témakörében.
Megmérgezi a testet és a lelket
A következő előadásokból a hallgatók megtudhatták, kik és hogyan válhatnak bullying áldozatává, illetve milyen megnyilvánulási formái vannak a jelenségnek. Kiderült, hogy gyakorlatilag bárki válhat iskolai zaklatás áldozatává, hogy a zaklató és a bántalmazott között mindig van egy óriási hatalmi különbség, és hogy milyen mértékben nyer teret napjainkban az online zaklatás gyerekeink között. Azt is megtudhattunk, hogy egy zaklatási folyamatnak a szemlélők is részesei, akik nem tudnak vagy nem akarnak tudni a bántalmazásról. Kiemelték, hogy sajnos gyakori jelenségnek számít az áldozathibáztatás is.
A bántalmazottnál tapasztalható következmények sokrétűek lehetnek, a csökkent örömkészségtől és szociális és tanulási nehézségektől kezdve a pánikbetegségig vagy az antiszociális személyiségzavarig.
Szabó Csilla, a rendőrség áldozatvédelmi referense megosztott a hallgatókkal néhány iskolai zaklatással kapcsolatos történetet, amelyekből rendőrségi ügy is lett. A több ponton is hátborzongató, sokkoló történetek rámutattak arra, mennyire fontos a jelenséggel foglalkozni, és nem szabad szemet hunyni felette.
Mindig van megoldás
Az Unióban és hazánkban is több mintaprogram létezik, amely a problémát hivatott kezelni, ilyen a ENABLE-program, vagy a NyugiOvi-program, melyekhez komplett módszertani segédanyagot dolgoztak ki a pedagógusok számára. Egy másik bevált módszer ilyen helyzetekben a resztoratív technika, melynek során a bántalmazó és a bántalmazott is „én-üzenetekkel” mondja el a történéseket a saját nézőpontjából, a folyamat végén pedig történik egy jóvátétel.
Tehát elsősorban a prevenció a fontos, illetve a bántalmazás felismerése és helyes kezelése, amelyben az iskolák vezetésének elköteleződése elengedhetetlen. A rendelkezésre álló jobbnál jobb módszertani segédanyagokat pedig érdemes használniuk a pedagógusoknak, és akár bullying-témahetet beiktatni az oktatási intézményekben – hívta fel a figyelmet Kiss Mária Rita főiskola docens.
A bántalmazót nem büntetni kell, hanem visszaintegrálni a közösségbe
– hangsúlyozta a szakember, aki azt is kiemelte, a bántalmazást szemlélő gyerekeket is tanítani kell, például arra, hogy figyeljen a szavakra, ne maradjon közönyös, illetve tudatosítsa, mi történik.
A beavatkozás egy bántalmazó helyzetben persze nem mindig lehetséges, a fizikai összetűzés pedig nem jelent megoldást, hiszen az erőszakra erőszak a válasz.
Van egy pillanat, amikor a felnőtt segítségét kell kérni
és a legfontosabb: új belátásokhoz kell segíteni a gyerekeket.