A mai közgyűlésen többek között döntöttek egy költségvetési átcsoportosításról a polgármester javaslatára, amely ezért vált szükségessé, hogy a város meg tudja fizetni a Volánbusz felé fennálló, közel 70 millió forintos tartozását. A perben még október végén született másodfokú ítélet, amely felülírta az elsőfokú bíróság önkormányzatnak kedvező döntését. A polgármester a keddi közgyűlésen napirend előtt reflektált a témára.
Tegnap az országos sajtóba is bekerült az az egyébként már nem új hír, hogy a Volánbusz másodfokon pert nyert a város ellen, így az önkormányzatnak meg kell fizetnie egy közel 70 milliós tartozást a közlekedési cég felé. A mai közgyűlésen szavaztak arról a költségvetési átcsoportosításról, amely a kötelezettség megfizetéséhez szükséges.
A döntés értelmében Vásárhelynek most a 2017-es és 2018-as év feladatellátásához kapcsolódóan kell 36 milliót fizetnie a Volánbusz részére – ehhez adódik még egy 27 milliós késedelmi kamat, illetve egy majdnem 6 milliós perköltség is.
A tartozás még a Márki-Zay Péter polgármestersége előtti időszakra nyúlik vissza, hiszen a szerződést a korábbi városvezetés kötötte a Volánnal. A mai közgyűlésen a polgármester hangsúlyozta, az akkori Fidesz-képviselőtestület óva intette attól, hogy megfizesse ezt a tartozást a Volánbusznak, a közlekedési szolgáltató ezért is indított pert. – Grezsa István annak idején nyílt közgyűlésen mondta, hogy „Isten őrizz, hogy kifizessük ezt a követelést, hiszen nem jogos” – idézte fel a polgármester, hozzátéve, Hegedűs Zoltán még gondatlansággal is vádolta őt egy hat évvel ezelőtti posztban, úgy beállítva, mintha a város már ki is fizette volna a tartozást – ami persze nem volt igaz, ezért is ment perre a Volán.
A polgármester elmondta azt is, hogy volt a Volánnak jogos követelése is a város felé: még Lázár János polgármestersége idején sokáig nem fizetett, „se rendesen, se rendetlenül” a Volánbusznak. A mostani perben megítélt tartozás a város véleménye szerint viszont nem volt jogos. – Az országos sajtó ugyan most azzal vádol, hogy micsoda károkat okoztunk, mert nem fizettük meg tartozást, de ezt nem mi okoztuk, hanem ez az akkori városvezetés döntése volt – emelte ki Márki-Zay Péter, hangsúlyozva, ezzel kivételesen ő is egyetért, hiszen arról van szó, hogy a 2012-es személyszállítási törvény értelmében a Volánbuszt nem érheti kár a szerződés teljesítése kapcsán, amit a cég úgy értelmezett, hogy mindegy, milyen veszteségük keletkezik akár saját döntéseik okán, azt a városon hajthatják be. – Míg az elsőfokú bíróság nem ennek az értelmezésnek adott igazat, a másodfokú sajnos már igen – magyarázta a polgármester, felhívva a figyelmet, hogy éppen ezért változtatott a város, és immár nyílt közbeszerzési eljárásban pályáztatta meg a közlekedést, mert a korábbi eljárás szerintük ellentmondott a tiszta versenynek.
További 500 milliót is kiperelhetnek
Folyik egy másik per is a Volánbusszal egy nagyjából 400 milliós összeg miatt – kamatokkal ez könnyen lehet 500 millió is. Pont a korábbi, még a fideszes városvezetés idejéből fennmaradt tartozások miatt a Volán nem volt hajlandó 2019-ben aláírni a szerződést a várossal – magyarázta a közgyűlésen Márki-Zay Péter. Mivel így nem volt törvényes szerződő partnerük, az önkormányzat új eljárást bonyolított le – erre a Volán már nem adott be pályázatot, de buszait azután is tovább járatta, hogy a Joványbusszal leszerződött a város, a Volánt pedig többször felszólította, hogy ne járassa a buszait feleslegesen.
Az ebből keletkező 300-500 millió forintos kárt most velünk akarják megfizettetni, miközben legalább háromszor mondta ki a rendőrség, az ügyészség és a bíróság, hogy a Volánbusznak nem volt érvényes szerződése velünk. Lehet, hogy lesz olyan bíróság – pártállami bíróság – amely hajlandó lesz ezt a három-ötszázmilliót megítélni a Volánbusznak – reméljük, hogy nem
– fogalmazott polgármester.
A város egyébként ez utóbbi ügyben első fokon már megnyerte a pert, de a polgármester szerint előfordulhat, hogy másodfokon, akár az érintettek meghallgatása nélkül egyszer csak, hirtelen egy másik döntés születik.