A vasútfejlesztések megvalósítása érdekében az Európai Beruházási Banktól vesz fel 1 milliárd euró hitelt a magyar kormány, olvasható a választások másnapján megjelent Magyar Közlönyben. Ennek során, több más szakasz mellett érintett a Kiskunfélegyháza-Szeged vasútvonal is.
A kormány ennek érdekében Lázár János építési és közlekedési minisztert hatalmazta fel, hogy a MÁV útján, a nemzetgazdasági miniszter és a pénzügyminiszter bevonásával az Európai Beruházási Bankkal történő beruházási forrásbevonáshoz kapcsolódó egyeztetések és szerződéses tárgyalások folytassa le.
A hitelt 30-35 éves futamidővel veszik fel, a kormány türelmi időt kért (3-5 év). A kormányhatározat meg is nevezi, mely vasútvonalakkal kapcsolatos munkálatokra fordítanák a pénzt.
Látható, hogy a legtöbb hitelt a Győrszentiván-Hegyeshalom országhatár vonal felújítására veszik fel, 114 milliárd forint összegben.
A hitelfelvétellel kapcsolatban a Szabad Európának egy informátoruk elmondta, hogy az Unió ad pénzt minden tagállamban vasútfejlesztésre, de ezekhez a forrásokhoz a magyar állam és kormány nem jut hozzá, ezért szorulnak rá hitelre, illetve hogy, ahogy fogalmazott, a kormányközeli vasúti cégek ne kerüljenek nehéz helyzetbe.
A portál megjegyzi, hogy a Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalat most újították fel, mégis 61 milliárd forint értékben alépítményhiba-javítást végeznek. A munkákat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte el, akkor Homlok Zsolt volt az ügyvezetője. Homlok tavalyi válásáig Mészáros Lőrinc veje volt és szoros üzleti partnerek voltak a vasúti beruházásokban.
Ez azért is fontos az ügy kapcsán, mert mióta Homlok Zsolt szakított Mészáros Lőrinc lányával, írja a Szabad Európa, Mészáros Lőrinc szisztematikusan kezdte kiszorítani Homlok Zsolt érdekeltségeit a korábbi közös vasúti munkákból. Ennek eredményeképpen például a Homlok Zsolt tulajdonában álló Vasútill Kft.-t mára fizetésképtelenség fenyegeti, a tavalyi évet 1,5 milliárd forintos veszteséggel zárta.
Borítókép: A szegedi vasútálllomás