A tram-trainnek is árthat a 41 fokos hőség, nem erre tervezték

A hétvégén tapasztalt hőhullám ismétlődése a vasútvillamos működését is befolyásolhatja.

Nem mindennapi, hogy a tömegközlekedést bonyolító vállalat arra kéri lehetséges utasait, inkább ne szálljanak fel a járataikra, csak ha mindenképpen szükséges számukra az utazás. Márpedig a MÁV így tett pénteken és szombaton, azzal indokolva felhívását, hogy a kánikulai időjárásban, a hőtágulás hatására a vágányokban, felsővezetékekben káros anyagfeszültség keletkezik. A vasúttársaság folyamatosan figyeli a pályahálózatot, méri a sínhőmérsékletet, és szükség esetén sebességkorlátozásokat vezet be, ami hosszabb menetidőkhöz vezethet.

Bejött az időjósok előrejelzése, szombaton megdőlt a napi melegrekord, Kiskunfélegyházán és Hódmezővásárhelyen is 41,5 fokig melegedett a levegő. Ez a forróság viszont a tram-train közlekedés minden szintjén problémákat okozhat, és sajnos lehet tartani attól, hogy hasonló vagy komolyabb hőhullámok a következő években is lesznek Magyarország alföldi részén.

A MÁV azt írta, ha 45 Celsius-fokot elérő vagy afölötti sínhőmérsékletet mérnek, a vasúttársaság fokozott pályafelügyeletet vezet be. A tartós hőterhelés szerkezeti változásokat okozhat a vasúti pályában, 50 Celsius-fok feletti sínhőmérsékletnél a forgalombiztonságot veszélyeztető pályahibák alakulhatnak ki. Amennyiben a hőmérséklet eléri azt a szintet, hogy ennek kockázata fennállhat, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedés érdekében sebességkorlátozást vezet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. 

Maga a tram-traint sem ilyen körülményekre tervezték – ez derül ki a MÁV-nál nyilvánosan elérhető műszaki feltétfüzetből, amiben a magyar megrendelő a gyártás előtt részletesen listázta, mit kell teljesítenie a járműnek. Ebben az szerepel, hogy az üzemeltetés környezeti hőmérsékleti határai szerint -25 °C  és +40 °C között minden funkciónak az előírt paraméterekkel kell működnie, továbbá -25 °C és -30 °C között sem léphet fel meghibásodás. Arra viszont nem térnek, mire és meddig lehet képes a +40 °C fölötti hőmérsékleti tartományban a vasútvillamos.  

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!