A polgármesterek örülnek a tram-trainnek, de vannak ellenérzéseik
Botka László (Szeged) bízik benne, a tram-train és a Tisza-híd nem üti egymást és elkezdik az utóbbi előkészítését és építését is. Molnár Áron (Algyő) szeretné, ha az ipari parknál is lenne megálló. Márki-Zay Péter (Hódmezővásárhely) azt emelte ki, bár sokba került, csúszott az átadása, egyelőre nem gyorsabb mint az autó, mégis biztonságos, éjszaka is jár és átszállás nélkül elérhető a két belváros. A három polgármester Szegeden tartott sajtótájékoztatót ma délelőtt.
Szeged városa örül, minden közlekedési beruházásnak, főleg ha környezetbarát. 2011-től kezdve, amikor a tram-train előkészülete megkezdődött, Szeged támogatta és segítette a beruházást – jelentette ki Botka László. Felhívta rá a figyelmet, amikor az ötlet felmerült, még 2015-ös átadásról volt szó és 10-11 milliárd forintnyi bekerülési összegről. Az átadásból 2021 vége lett és hét-nyolcszor magasabb az összeg. Szerinte, ha a szegedieket megkérdezték volna, hogy erre volt-e nagyobb szükség, vagy arra két-három déli Tisza-hídra, amit ebből az összegből meg lehetett volna építeni, feltehetőleg a hidat választják. Bízik benne, hogy a kettő nem üti egymást és megkezdődik a híd előkészítése és építése. Hozzátette, a jövőben is minden regionális és térségi infrastruktúra beruházásban együtt fognak működni. Végül megköszönte minden kormányzati szereplőnek, kiemelten Lázár Jánosnak, hogy ez a mai nap létrejöhetett.
Előrelépés a közlekedésünkben, bár Algyőt túlságosan nem fogja direktben érinteni, hiszen az állomásunk a település külterületén helyezkedik el – fogalmazott Molnár Áron. Ugyanakkor alakítottak ki parkolókat, kerékpár tárolókat, így azok az algyőiek, akik szeretnék használni, azoknak megvan a lehetősége. Pozitívumként beszélt arról, hogy azok a lakosok, akik Algyő déli részén laknak, ők sétával is el tudják érni; a két megyei jogú város belvárosa közel került; a beruházás részeként megújult az algyői vasútállomás épülete és környezete. Próbálnak lobbizni, hogy az ipari parknál is legyen megálló.
Márki-Zay Péter jó dolognak említette, hogy kötött pályás, biztonságos, kényelmes közlekedési eszköz és átszállás nélkül elérhető a két belváros. További előnye, főleg a fiataloknak, hogy éjszaka is jár majd. – Örülünk neki, hogy hosszú idő után, költség felett ugyan, de elkészült. Vélhetően Lázár János négy éves képviselői munkájának fénypontja – közölte. A polgármester cáfolta a képviselő azon állítását, miszerint akadályozták a projektet. Hozzátette, valójában az egyetlen személy, aki le akarta állítani, az maga Lázár volt 2017. áprilisában a magas költségek miatt. Márki-Zay elárulta, a tram-train projekten dolgozóktól, a NIF-től, a MÁV-tól ők magasabb összegekről hallanak, 100-150 milliárdról, de a hivatalos összeg 80 milliárd forint. A polgármester sajnálatosnak nevezte, hogy a Budapest-Belgárd vasút nem érinti Szegedet és Kecskemétet, helyette a puszta közepén megy.
Lázár János a napokban felvetette, a hódmezővásárhelyi önkormányzat fizethetné a lakosok jegyét a településen belül. Márki-Zay elmondta, ezt ők és Szeged sem tudja finanszírozni. Kitért még arra, szeretnék, ha a jövőben a járat menetideje javulna. – Bár nem gyorsabb, mint az autó, de a közösségi közlekedésnek előnyt kell élveznie – fűzte hozzá. Azt is szeretnék elérni, hogy Új-Kishomokon is legyen megálló.
Botka László újságírói kérdésre válaszolva elmondta, semmilyen tervezetet nem kaptak a MÁV-tól a kombinált összvonalas bérlet árára vonatkozóan, valamint a Szeged belterületén lévő pályahasználati díjról. Másik kérdésre Márki-Zay Péter közölte, nem elvárás, hogy ez a beruházás megtérülő legyen, az, hogy ne lopják szét, szakszerűen működjön, az viszont igen.
Hozzászólások lezárva.