A pedagógushivatásról a Bethlenben
Kétnapos szakmai találkozó kezdődik a Bethlen Gábor Református Gimnáziumban az internátusvezetőknek és a nevelőknek a Református Pedagógiai Intézet és az iskola szervezésében. Miközben az oktatás ügyének állapotát törvénnyel korlátozott sztrájkok, polgári engedetlenségi akciók, kirúgások, élőláncok után már az egyházi iskolák tanárainak „ballagása” is fémjelzi, nehéz elképzelni, hogy legalább a programok közötti szünetekben ne essen szó erről is.
Három napja 34 egyházi iskola legalább 300 tanára vett részt a „tanárballagásnak” nevezett akcióban Budapesten. 5 pontos követelésük egy új nemzeti oktatási stratégiáról, a gyerekbarát oktatásról, a tanári autonómiáról, az igazságos bérekről szól és arról, hogy kezdődjenek végre érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel.
Eközben Vásárhelyen a kormánypárti média nyílt támadást indított az amúgy mondhatni kormánypárti felügyelet, illetve fenntartás alatt működő Bethlen ellen. Azt találták írni, hogy a Bethlen az ellenzék legerősebb bástyája lett, mert nem voltak hajlandóak elhatárolódni a pedagógus szakszervezetek és diákszervezetek akcióitól. (Nem is csatlakoztak hozzá, mint más iskolák tanárai, legalább egy-egy csoportképpel, tesszük hozzá már mi, de lehet, hogy nem tehették.) Az ellenzéki bástya emlegetése aztán elérte a kívánt hatást, az egyházközség elhatárolódott, próbálják kezelni a „politikai botrányokat a Bethlennél”. Amit ők botrányként emlegetnek, azt – véleményünk szerint – nehezen tudják kezelni, merthogy civileknek, vagy ellenzéki politikusoknak nehezen tilthatják meg, hogy az iskolák falain kívül, nem is a Bethlenre kihegyezve, hanem az egész közoktatás helyzetével foglalkozva, szolidaritási akciókat tartsanak, kiállva a pedagógusok mellett.
A propagandisták nem értik, vagy nem akarják érteni, hogy mi a baj. Nem a bérről van szó, a bér csak eszköz ahhoz, hogy holnap is legyen tanár, aki az ő gyerekeiket is tanítja. Talán a híressé vált miskolci fotó segít a megértésben, nekik is.
Hogy ilyen kormánypárti média-presszió után, mellett a vásárhelyi szakmai találkozó hivatalos programjában is tervezett kerekasztal-beszélgetésen vagy az aktuális kérdések megbeszélése címet viselő záróeseményen szóba kerül-e például az, hogy ha nincs tanár, akkor nincs jövő, nem tudjuk.
Ami biztos, hogy a Pedagógushivatás, motiváció és szerepfelfogás napjainkban címmel tart előadást a találkozón Szontágh Pál, a Református Pedagógiai Intézet igazgatója. Dr. Grezsa Ferenc A hivatásgondozás lehetőségei a tanári pályán címmel osztja meg gondolatait a résztvevőkkel. Értekeznek arról is, hogy megőrizhetőek-e a kollégiumi hagyományok a 21. században.
Hozzászólások lezárva.