A Közlekedő Tömeg szerint a tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma. Amint az a vasúttársaság a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni, az előző éveknél kisebb mértékben ugyan, de tovább csökkent a forgalomba adható dízelmotorvonatok száma.

Az egyesület közleménye szerint a MÁV-Start

  • legkorszerűbb dízel-motorvonatainak számító (de így is több, mint 20 éves) Desirók harmadát,
  • a még szintén korszerűnek tekinthető (magaspadlós, de klimatizált) Uzsgyik 40%-át,
  • a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több, mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.

Mindez természetesen az utasok bőrére megy: jelenleg is van olyan vasútvonal (Vésztő-Gyoma), ahol a vonatok többsége helyett már hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert nem jut rájuk jármű.

Ugyancsak döbbenetes képet mutat az a Közlekedő Tömeg által megszerzett statisztika is, ami a 2021 januárja óta az egyes hónapokban járműhiba okán kimaradt vagy autóbusszal pótolt mellékvonali vonatok számát mutatja. Az addig mérsékelt helyzet Lázár János közlekedési miniszterré kinevezését követően kezdett rohamos romlásba, az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt,

a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56).

Az utolsó pillanatban kimaradt vagy operatív pótlásra szoruló vonatok száma csak a tavalyi év végére esett vissza a 2022-es szintre (havi 100 alá), ám ezt csak olyan áron sikerült megvalósítani, hogy a vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.

Másokkal együtt a Közlekedő Tömeg is rendszeresen felhívja a döntéshozók figyelmét eladósorban levő használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok vásárlásának, vagy magánszolgáltatók bevonásának lehetőségére.

riporter

Hozzászólások lezárva.

A Hódpress sütiket használ a jobb működés érdekében. Rendben!